Tanca
Govern Obert 30 de juny de 2021

L’Ajuntament d’Esparreguera avança en la implantació de l’administració electrònica

El consistori ha dut a terme durant l’últim any la posada en marxa d’un nou sistema de gestió d’expedients i el desplegament d’una nova seu electrònica. L’aposta per l’administració electrònica s’ha vist reforçada amb el llançament de nous serveis com el portal de contractació o la plataforma de processos de selecció, i culminarà el 2022 amb el nou web municipal i el nou portal de tràmits

L’Ajuntament d’Esparreguera ha accelerat la seva aposta per l’administració electrònica amb el desplegament de nous sistemes de gestió i informació pública durant el darrer any. Alguns d’aquests sistemes són la nova plataforma de tramitació d’expedients, el nou portal de videoactes de les sessions plenàries o la nova seu electrònica, que permeten guanyar a en eficiència a l’administració i en transparència, qualitat de servei i accés a la informació envers la ciutadania. L’aposta per la digitalització s’ha vist complementada per la posada en marxa –també durant el darrer any- de noves plataformes de serveis a la ciutadania i les empreses, com ara el portal de contractació pública o el portal per als processos de selecció, i amb l’activació de nous serveis i funcionalitats que busquen incidir en la millora de l’atenció ciutadana, com la reserva de cita prèvia o l’atenció de consultes ràpides a través de Whatsapp. La implantació de l’administració electrònica a l’Ajuntament d’Esparreguera espera fer un nou salt a començaments del proper 2022, quan és previst posar en marxa el nou web municipal i el nou portal de tràmits de cara a la ciutadania.

La posada en marxa del nou gestor d’expedients administratius, el sistema essencial de la tramitació municipal, estava prevista per l’any passat, abans inclús de la irrupció de la pandèmia i aquesta no va ser un fre perquè al mes de juliol de 2020 entrés en funcionament. El nou sistema substitueix l’anterior plataforma d’administració electrònica, de disseny i desenvolupament propi, que l’Ajuntament havia estat utilitzant durant els darrers 10 anys. El nous sistema, que utilitzen intensivament 200 treballadors i treballadores municipals per a la gestió dels expedients dels diferents serveis municipals, ha permès la tramitació de 7.500 expedients durant l’últim any, la gestió de 55.000 tràmits administratius i l’administració de 70.000 documents vinculats a aquests tràmits. L’aposta en aquest sentit, segons l’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, “ha impactat directament en l’eficiència de l’administració, en el compliment de les normatives que impulsen el desplegament de l’administració electrònica, i, al final, en un millor servei públic i una millor atenció a la ciutadania”.

Acompanyant la posada en marxa del nou sistema de gestió d’expedients administratius, durant el 2020 l’Ajuntament va posar en marxa el nou portal de videoactes de les sessions plenàries i aquest 2021 ha estrenat la nova seu electrònica, que milloren l’accés de la ciutadania a la informació i els documents oficials del consistori. Aquestes noves plataformes, “abans integrades als sistemes d’informació municipals i ara residents al núvol, mantenen tots els nivells de seguretat exigibles però tenen l’avantatge que l’administració tècnica no resideix en l’Ajuntament, i que la seva gestió es pot fer en remot, des de qualsevol ordinador amb accés a internet”, segons ha explicat el cap de Sistemes d’Informació de l’Ajuntament d’Esparreguera, Joan Córdoba. Aquest model, segons Córdoba, és el que actualment està facilitant el desplegament de l’ecosistema digital de l’Ajuntament, “amb plataformes especialitzades per a cada servei, com el nou portal de contractació o el nou sistema de selecció de personal, que faciliten la tramitació a la ciutadania i permeten una gestió molt més eficient des del punt de vista intern”.

Una exemple de l’eficiència que es persegueix mitjançant aquest sistema d’aplicacions al núvol és la que s’ha aconseguit amb el portal de processos de selecció, que, un cop rep les candidatures de les persones sol·licitants, genera una entrada en el registre del sistema de tramitació d’expedients sense que la ciutadania s’hagi de desplaçar i sense que l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC) hagi de fer cap gestió. “El canvi interessant és aquest –afirma Joan Córdoba-, que la tecnologia i la integració de serveis faciliti la vida a les persones i permeti que l’administració pugui treballar de manera molt més eficient”. Per a fer-ho possible, més enllà dels canvis tecnològics i de processos, en aquest cas també ha calgut acompanyar aquesta innovació d’un canvi normatiu, a través de l’ordenança municipal d’administració electrònica, per a establir que els usuaris que opten als processos de selecció de l’Ajuntament d’Esparreguera utilitzin els mitjans electrònics com a forma de relació amb l’administració.

Pel que fa al desplegament de l’administració electrònica, l’Ajuntament ha aprofitat el darrer any, per a activar nous serveis i funcionalitats que busquen incidir en la millora de l’atenció ciutadana, com la reserva de cita prèvia o l’atenció de consultes ràpides a través de Whatsapp, i ja té previstes noves millores, com un gestor de cues intel·ligent per a l’OAC o la instal·lació de tòtems informatius a la via pública. El nou salt de qualitat, però, es produirà a començaments del proper 2022, quan és previst posar en marxa el nou web municipal i el nou portal de tràmits de cara a la ciutadania. El nou web apostarà per la simplicitat en la presentació de la informació i per la millora en la navegació i l’accessibilitat als continguts, mentre que la proposta de valor del nou portal de tràmits serà, no tant la plataforma en sí com el redisseny de processos i l’optimització d’allò que l’Ajuntament li demana al ciutadà per a la tramitació d’un catàleg d’aproximadament 250 tràmits. La implantació de tots aquests canvis, finalment, s’espera consolidar en paral·lel a la popularització de la connectivitat amb l’administració des de qualsevol punt del municipi i en qualsevol moment a través de la xarxa municipal gratuïta de wifi4EU.