Tanca
Política Hisenda 24 d’octubre de 2024

El Ple municipal aprova la modificació de les ordenances fiscals per al 2025

Els nous preus afecten principalment la taxa de recollida de residus, que s’incrementa un 57% per a la majoria de persones contribuents, la taxa per l’ocupació de la via pública amb taules i cadires i la taxa per l’expedició de documents administratius. La sessió també va aprovar el desistiment del procés de licitació del contracte del servei de neteja viària d’Esparreguera

El Ple municipal va aprovar ahir la modificació de les ordenances fiscals i els preus públics per al 2025 amb els vots favorables dels dos socis de govern, PSC i ERC, i el vot en contra de la resta de formacions, Esparreguera 2031-Junts, Esparreguera en Comú Podem, la CUP, Junts per Esparreguera, Vox i PP. Les noves ordenances incrementen la taxa de recollida de residus, congelada des de l’any 2009, que es modifica seguint la legislació europea i estatal i suposarà un increment del 57% per a la majoria de persones contribuents. També hi ha canvis en la taxa per ocupació de la via pública amb taules i cadires, que se simplifica i deixarà de meritar-se en funció dels m2 de l’espai públic ocupat per passar a tarifar-se en funció del número i la tipologia de taules utilitzades. I, pel que fa a les taxes aplicades a l’expedició de documents, es modifica la relativa a la reserva de l’espai per l’aparcament de vehicles de persones amb mobilitat reduïda, que hauran de pagar el cost de la senyalització vertical i horitzontal de les places. La sessió plenària ordinària del mes d’octubre també va aprovar el desistiment del procés de licitació del contracte del servei de neteja viària d’Esparreguera com a conseqüència d’un error en els plecs que el regulen i una modificació de crèdit de 20.750 euros per a finançar la redacció del projecte de reubicació del mercat no sedentari i una subvenció extraordinària a la Coral de La Passió d’Esparreguera.

En referència a la modificació de les ordenances fiscals, el regidor de Serveis Econòmics, Daniel Farriols, va explicar que les modificacions fetes afecten a cinc ordenances. Així, en la reguladora de l’Impost de vehicles de tracció mecànica, s’afegeix una excepció a la bonificació del 45% d’aquest impost per als vehicles híbrids, que ara deixaran de gaudir-la si les emissions de CO2 superen els 120 grams/kilòmetre, mentre que els vehicles elèctrics i zero emissions continuaran tenint el 75% de bonificació. En l’ordenança reguladora de les taxes de la piscina municipal es canvia la liquidació de la quota d’activitats extraescolars de 80 euros, que passa de ser anual a cobrar-se en 10 mensualitats de 8 euros. També es modifica l’ordenança fiscal reguladora de les taxes aplicades l’expedició de documents administratius, concretament la relativa a la reserva de l’espai per l’aparcament de vehicles per a persones amb mobilitat reduïda, on s’introdueix una nova tributació destinada a cobrir les despeses d’instal·lació de la senyalització vertical i horitzontal, que s’aplicarà en quatre trams diferents en funció de la renda.

D’altra banda, l’ordenança reguladora de l'ocupació de terrenys d'ús públic amb taules i cadires amb finalitat lucrativa se simplifica i deixarà de meritar-se en funció dels m2 de l’espai públic ocupat per passar a tarifar-se en funció del número i la tipologia de taules utilitzades. A més, en cas que els establiments vulguin fer ampliacions puntuals, es cobrarà un mòdul addicional de 89,84 euros. Tanmateix, l’ordenança que pateix una modificació més significativa és la reguladora de la gestió dels residus municipals, que no s’actualitzava des del 2009 i que “es modifica per a adequar-se a la llei 7/2022 de residus i sòls contaminats, que fixa que el servei ha d’estar cobert íntegrament per la taxa”, ha indicat Farriols. En aquest sentit, el regidor ha apuntat que el cost del servei de gestió de residus previst pel 2025 té un dèficit a cobrir amb la taxa de 2.521.831 euros i, d’acord amb les taxes de 2024 es preveu un ingrés per taxa de 1.458.760 euros, el que suposa una cobertura de 59% dels costos. “Amb les modificacions realitzades no arribem al 100%, però en conjunt cobrirem el 90% dels costos del servei, un 96% de la gestió de residus domèstics i un 62,5% de residus comercials”, ha destacat Farriols.

Per aconseguir-ho, la nova taxa proposada passarà de 131,25 a 206,50 euros anuals per domicili, cosa que suposa un increment del 57% per a la majoria de persones contribuents. Paral·lelament, per tal d’incentivar el reciclatge, les bonificacions per fer ús de la deixalleria municipal també inclouen modificacions i la nova ordenança amplia del 20 al 25% la reducció de la taxa de recollida d’escombraries per a la ciutadania que faci 11 o més entrades de recollida selectiva a la planta d’Esparreguera. Amb la màxima bonificació aplicada, la taxa a pagar quedaria situada en 165,2 euros anuals. Pel que fa a la taxa de recollida de residus que s’aplica al comerç, aquesta oscil·larà depenent de la tipologia de l’activitat econòmica i dels metres quadrats de l’establiment i se situarà entre 337 euros anuals per a comerços no alimentaris de fins a 100 m2 i els 7.776 euros per a un supermercat de més de 3.000 m2.

La modificació de les ordenances fiscals i, especialment els increments en la taxa de gestió de residus, van provocar un llarg debat dels grups municipals. El regidor del PP, Adolfo Sancha, va criticar l’increment i va apuntar que “no és just que pagui el mateix una casa habitada per 6 persones que una habitada per una, no cobrem a qui més residus genera, cobrem a tothom per igual i això és injust”. Sancha també va proposar al govern “que abaixi l’IBI per a compensar una mica “el pal” de la taxa d’escombraries” i va criticar el servei de recollida i gestió de residus que s’està donant, “el 30% dels contenidors no obren al 100% i no es neteja bé ni contenidors ni voreres”. El regidor de Vox, Francisco Aguilar, també es va manifestar en contra de l’augment: “A una família no se li pot augmentar un 57% la taxa d’escombraries i un 30% l’aigua, com s’ha fet” i va demanar al govern que incrementi més els impostos.

Per la seva banda, el portaveu de Junts per Esparreguera, Jordi Mestres, va apuntar que la seva formació “és contrària a l’augment de la pressió fiscal” i va afirmar que “la llei parla d’una taxa que permeti implantar sistemes de pagament per generació, és a dir, segons la quantitat real de residus generats, i per a fer-ho calen eines de control que a Esparreguera no tenim, com contenidors amb xip o recollida porta a porta”. Segons el regidor, “caldria haver aplicat una tarifa vinculada a les persones i la generació de residus, però han fet una tarifa plana, que és susceptible de poder-se recórrer”. Així mateix, el portaveu de la CUP, Miguel Guiral, va apuntar que “la taxa hauria d’incentivar la separació de residus, perquè hem d’anar cap a la reducció, però el que proposa el govern municipal no aborda el fons del problema, sinó que fa una tarifa plana per a repartir entre tots els veïns i veïnes els costos del servei, i no diferencia entre grans i petits generadors de residus”. El cupaire també va criticar que “sobre les grans superfícies només es carrega el 63% del cost” i va apuntar que “es podria haver incrementat aquest percentatge i no la taxa de residus domèstics”.

El portaveu d’Esparreguera en Comú Podem, Emmanuel Ortí, va afirmar que la seva formació va presentar una bateria de propostes sobre la modificació de la taxa, “que no han tingut resposta” i va senyalar que hi votarien en contra perquè, “tot i que hi ha coses que ens semblen bé, com detallar i descriure més activitats comercials, creiem que es podrien haver introduït altres bonificacions per incentivar el reciclatge, com bonificar als comerços que fan recollida de cartró comercial o els que fan una bona gestió de residus”. En la seva intervenció, el portaveu d’Esparreguera 2031-Junts, Andrés Labella, va afirmar no entendre com una taxa pot estar 15 anys congelada, “perquè això provoca que el dia que estàs obligat a modificar-la, has de pujar els graons de quatre en quatre”. Labella va apuntar que les modificacions “no se centren en el canvi de model que busca la llei, i no s’aplica en funció de la capacitat econòmica, sinó que reparteix els costos per igual entre tota la ciutadania, creiem que no impactarà en el comportament de la gent i, per això, hi votarem en contra, perquè no es compleixi amb la finalitat de la norma”.

Finalment, el portaveu d’ERC, Alfons Puche, va lamentar “el populisme d’alguns portaveus” i va senyalar que l’increment de les taxes d’escombraries “és conseqüència de la transposició de la directiva europea a la legislació estatal, que acaba fent que ho executin els ajuntaments sols, sense ni una sola mesura de suport a les administracions locals”. Puche va criticar la directiva europea, perquè afirma que “protegeix els interessos i privatitza el benefici industrial dels grans generadors de residus i socialitza la despesa de la petjada ecològica”.

En l’àrea de Territori i Sostenibilitat, el Ple va aprovar el desistiment del procés de licitació del contracte del servei de neteja viària d’Esparreguera, que es va aprovar inicialment al Ple del passat mes de març, com a conseqüència d’un error en els plecs que el regulen. El punt va obtenir el vot favorable del PSC i ERC, l’abstenció d’Esparreguera 2031-Junts, ECP, Junts per Esparreguera, Vox i PP i el vot en contra de la CUP. La regidora d’Urbanisme i Via Pública, Nati Sanchez, va explicar que “és un contracte prioritari per l’equip de govern, ha estat un procés molt difícil i hem volgut anar fins al final per adjudicar, però en les propostes presentades per les dues empreses licitadores hem vist que hi ha escletxes derivades dels plecs i, abans d’anar a una reclamació i que això retardi el contracte 2 o 3 anys, hem preferit proposar el desistiment”. Com a conseqüència del desistiment, ara caldrà iniciar un nou procés de licitació. Mentrestant, el consistori assumirà el servei de neteja viària del nucli urbà amb recursos propis, per la qual cosa es contractaran 10 persones netejadores de via pública, que començaran a treballar a mitjans de novembre, i es prorrogarà de nou el contracte de neteja als barris perifèrics i els polígons industrials que el consistori té amb Àuria Fil. La previsió és que el nou contracte de neteja viària municipal pugui estar adjudicat el mes de juny de l’any que ve.  

En l’àrea de Presidència i Bon Govern, el Ple municipal va aprovar l’adscripció dels nous regidors Sergi Asensio i Joan Sànchez als grups polítics municipals del PSC i d’Esparreguera en Comú Podem (ECP) respectivament. Així mateix, va acordar modificar la designació dels representants municipals al sí del Consell Escolar Municipal, de manera que el regidor d’ECP Joan Sánchez substitueix la regidora sortint Glòria González. Els dos punts van prosperar amb el vot favorable de tots els grups municipals, excepte la CUP que es va abstenir.

Paral·lelament, es va acordar l’actualització de la designació dels representants de l’Ajuntament a diferents entitats de caràcter supramunicipal. D’aquesta manera, al Consorci de Turisme del Baix Llobregat el representant titular és Albert Boixet i la suplent Montserrat Vilardosa; al Consorci per a la Normalització Lingüística, Desirée Gómez és la titular i Montserrat Vilardosa, la suplent; al Consorci Localret, Sergi Asensio és el titular i Joan Núñez, el suplent; a l’Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU), Alfons Puche és el titular i Nativitat Sanchez, la suplent; al Fons Català de Cooperació al Desenvolupament, Núria Escobar és la titular i Montserrat Vilardosa, la suplent; a la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, Nativitat Sanchez és la titular i Joan Núñez, el suplent; a l’Associació Parc Rural del Montserrat, Montserrat Vilardosa és la titular i Joan Núñez, el suplent; a SUMAR SL, Sandra Chaparro és la titular i Desirée Gómez, la suplent; i a la Fundació Arc de Sant Martí, Sandra Chaparro és la titular i Desirée Gómez, la suplent. El punt va prosperar amb els vots favorables del PSC, ERC i Esparreguera 2031 i l’abstenció de la resta de grups municipals.

En l’àrea de Drets Socials, Acció Comunitària i Desenvolupament Econòmic, el Ple municipal va  aprovar una modificació de crèdit de 20.750 euros per a finançar la redacció del projecte de reubicació del mercat no sedentari, amb 18.150 euros, i per a una subvenció extraordinària a la Coral de La Passió d’Esparreguera, de 2.600 euros. El punt va obtenir els vots favorables de tots els grups municipals, excepte l’abstenció de Junts per Esparreguera i el vot en contra de la CUP i Vox. En els àmbits d’Educació i Esports, la sessió va ratificar per unanimitat el decret d’Alcaldia núm. 3043-2024 pel qual s’amplia el termini de justificació de les subvencions en matèria educativa i esportiva.

I, en l’àmbit cultural, va prosperar, amb el suport de tots els grups municipals i l’abstenció de Vox, una modificació puntual del Pla Estratègic de Subvencions corresponent als exercicis 2024-2027 per a incorporar una nova línia de foment per a l’exercici 2024 per a l’Associació Coral La Passió d’Esparreguera, per donar a conèixer peces de la coral i de la Missa Catalana, composades pel mestre compositor esparreguerí Josep Borràs i Farrés. Finalment, el Ple va aprovar per unanimitat l’adhesió a l’acord marc de l’Associació Catalana de Municipis (ACM) per a la contractació del subministrament d’impressores per valor de 69.645 euros.