Tanca
Educació 9 d’abril de 2020

El tercer trimestre del curs escolar començarà online i amb moltes incògnites

El dimarts 14 d’abril es reprèn el curs amb els infants encara en situació de confinament i amb alguns interrogants sobre l’avaluació i com salvar l’escletxa digital que afecta al voltant d’un 10% de l’alumnat. L’Ajuntament està explorant possible solucions a l’espera de rebre directrius de la Generalitat, que és qui té la competència en educació

L’inici del tercer trimestre del curs escolar es planteja ple d’interrogants donada l’actual situació d’Estat d’Alarma, les dificultats de continuar les classes a distància per a tots els nivells educatius i famílies i la manca de concreció, a hores d’ara, de mesures per a garantir-ne la continuïtat de manera telemàtica. El Departament d’Educació de la Generalitat estudia fórmules que permetin la represa del curs telemàticament i és per això que la setmana passada va demanar a tots els centres educatius de Catalunya que recollissin dades sobre les possibilitats de seguir les classes en aquesta modalitat per part de l’alumnat. En paral·lel, la Direcció Territorial de Serveis Educatius del Baix Llobregat ha demanat suport als ajuntaments per a garantir la represa telemàtica del curs escolar sense exclusions. Des de l’Ajuntament d’Esparreguera s’està a l’espera de les mesures concretes que impulsi la Generalitat, tot i haver realitzat una tasca de prospecció inicial de mesures urgents. Entretant, els centres educatius de la vila treballen a contrarellotge per mantenir l’activitat lectiva a tots els nivells tot i la situació de confinament.

L’Ajuntament, des de les regidories de Convivència i Serveis Socials, ha col·laborat amb els centres educatius en la tasca de prospecció, posant-se en contacte amb aquelles famílies que en són usuàries per fer un seguiment de la seva situació i conèixer si segueixen les instruccions que els fan arribar des dels centres escolars. A falta de tenir totes les dades, es calcula que al municipi entre un 10 i un 15% de les famílies estarien afectades per la bretxa digital, és a dir, no tenen connectivitat a internet o dispositius per accedir a continguts digitals. Des de la regidoria d’Educació es treballa a contrarellotge per cercar solucions per a aquestes famílies i ja s’ha explorat la possibilitat de llogar equipaments i targetes de dades de connexió. Tot i això, el regidor d’Educació, Juan Jurado, ha recordat que “la competència en educació i les dotacions econòmiques previstes per a aquest tipus de polítiques les té la Generalitat, com a Ajuntament no podem assumir ni competencial ni econòmicament aquest tipus d’iniciatives”. El regidor d’Educació ha subratllat que encara planen moltes incògnites sobre quin rol han de jugar els ajuntaments, que estan a l’espera de rebre instruccions del Departament d’Educació de la Generalitat: “Em costa entendre de quina manera es pot garantir que no quedi ningú enrere, que d’aquí a cinc dies les classes puguin començar quan encara no ens han explicat ni com es posarà a disposició ordinadors, tauletes, ni dades ni res...”

La Generalitat ja va anunciar que les notes del segon trimestres només tindran en compte les tasques fetes fins al 12 de març, data en què van tancar els centres educatius, i no les que s’han estat fent des que es va decretar el confinament. Davant el repte d’haver de començar el tercer trimestre encara en situació de confinament, els instituts i les escoles d’infantil i primària ja fa dies que treballen per enllestir els continguts del tercer trimestre amb tasques telemàtiques. En aquest sentit, la directora de l’escola Mare de Déu de la Muntanya, Mayte Gómez, ha explicat, en declaracions a l’emissora municipal i en nom de tots els centres escolars públics i privats d’aquest àmbit d’Esparreguera, que la gran preocupació del professorat és l’avaluació d’aquest 3r trimestre i acompanyar el màxim possible a tots els alumnes, però especialment als que estan cursant 6è i que l’any vinent passen a la Secundària.

“Estem reprogramant les tasques i activitats, cal una feina important per part dels equips directius per donar qualitat a les proposta que fem, des del departament ens demanen que siguin tasques globalitzades, que fugim de la pressió d’acabar programes i temaris i que fem propostes setmanals i amb possibilitat per fer retorn”, ha apuntat Mayte Gómez. Els centres tenen clar que no només cal fer acompanyament acadèmic, si no també vetllar per la part emocional dels alumnes: “Som conscients de la situació que s’està vivint, amb situacions de dol, de quarantena... caldrà fer una tasca diària per mantenir el ritme, però no crear situacions d’estrès i acompanyar emocionalment als alumnes”. Sobre la possible bretxa tecnològica, Mayte Gómez ha assegurat que s’està treballant des del Departament d’Educació i també des de l’Ajuntament per minimitzar-la, però ha destacat que totes les famílies tenen mòbil i que aquest pot ser el millor canal per intercanviar les tasques que va fent l’alumnat.

Els dos instituts públics d’Esparreguera també han estat proposant tasques telemàtiques, corregint-les i mantenint tutories amb els alumnes des del 13 de març i han enquestat les famílies per a conèixer amb quins recursos tecnològics compten a l’hora d’encarar el tercer trimestre de manera telemàtica, a partir del 14 d’abril. “No estem parlant d’un percentatge molt elevat d’alumnes sense recursos tecnològics, però sí que hi és, i encara que siguin pocs cal tenir-los en compte i fer-los un acompanyament”, ha assegurat la directora de l’IES El Cairat, Laura Ayuso. La directora ha subratllat que cal tenir en compte les circumstàncies socials de cada cas i que vetllaran “perquè les activitats siguin avaluables però no perjudiquin a ningú”. El director de l’institut El Castell, Jordi Fort, ha afirmat que “no podem replicar telemàticament les classes que es farien de manera presencial, per això hem optat per fer connexions diàries, de dues hores, per al seguiment de les diferents matèries i publicar també els vídeos perquè estiguin a disposició de tothom”.

Els alumnes que mostren més preocupació són els de 2n Batxillerat que han d’encarar les proves de la Selectivitat que se celebrarà finalment del 7 al 9 de juliol, enlloc de la data inicial del 9 a l’11 de juny. La nova selectivitat s'adaptarà a la situació actual, en el sentit de flexibilitzar l'opcionalitat, que ja hi havia en els exàmens de les matèries, és a dir, no només hi haurà dues opcions per a cada prova, sinó que es proposaran diversos enunciats per no perjudicar els alumnes i perquè siguin ells mateixos els que evitin el temari que no han pogut fer a classe

La FaPaC i el Sindicat d’Estudiants rebutgen la proposta del Departament

Tant la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FaPaC) com el Sindicats d’Estudiants dels Països Catalans ja han manifestat que rebutgen que les classes puguin continuar telemàticament mentre duri el confinament i que les tasques que enviïn els centres educatius siguin avaluables. La coordinadora de la FaPaC al Baix Llobregat, Susanna Canet, ha afirmat en declaracions a l’emissora municipal que “a banda de l’escletxa digital que és evident, hi ha situacions familiars complexes i altres aspectes socials i econòmics a tenir en compte”, com per exemple, infants i joves que tenen el pare o la mare infectat o en quarantena a casa o, fins i tot, que estan passant una