La Regidoria de Medi Ambient ha impulsat aquest mes d’octubre dues campanyes de foment del reciclatge als establiments comercials del municipi. D’una banda, s’han fet visites als 219 comerços adherits al servei de recollida porta a porta de cartró comercial per a recordar-los el funcionament d’aquesta prestació municipal gratuïta i informar-los que s’instal·larà un identificador a la paret del seu establiment per tal de millorar el seguiment del servei de recollida. Per l’altra banda, també s’ha fet una campanya informativa específica a bars i restaurants per a reforçar la recollida selectiva dels seus residus i oferir-los un contenidor per a facilitar la separació del vidre.
Pel que fa al servei gratuït de recollida de cartró comercial, aquest té l’objectiu de millorar la recollida selectiva i evitar desbordaments en els contenidors i les illes emergents del municipi. Per a gaudir d’aquesta prestació, només cal donar d’alta el comerç trucant al 93 777 18 01 o enviant un correu electrònic a [email protected]. Els establiments adherits han de deixar el cartró plegat davant de l'establiment sense interrompre el pas dels vianants i respectant l’horari de recollida, que és els dimarts, dijous i dissabtes a partir de la 1 del migdia. Les capses de cartró han d'estar plegades, si només hi ha paper s’ha de posar dins d’una caixa de cartró tancada i els feixos de cartró i paper es poden lligar amb un cordill per a facilitar-ne el transport. En tot cas, tots aquests residus han d’estar col·locats davant la porta de l’establiment els dies de recollida indicats abans de la 1 del migdia.
El regidor de Medi Ambient, Joan Nuñez, ha animat a tots els comerços i establiments del municipi que encara no gaudeixen d’aquest servei a que s’hi adhereixen, “ja que així millora la recollida selectiva al municipi, i als comerços els facilita molt més la gestió, ja que no s’han de desplaçar al contenidor i se’ls recull aquest residu directament a la porta de l’establiment”. Amb l’objectiu de millorar el servei prestat, el consistori instal·larà properament tags o identificadors a les façanes de tots els comerços adherits al servei de recollida porta a porta de cartró comercial, per tal de disposar d’una base de dades actualitzada dels comerços que participen en aquest sistema de recollida, controlar que el servei s’estigui duent a terme de forma correcta i fer el seguiment de la separació del cartó comercial que realitzen els establiments.
Paral·lelament, l’Ajuntament d’Esparreguera també ha iniciat una campanya informativa adreçada als responsables dels establiments comercials del sector de la restauració amb l’objectiu de donar-los suport en la correcta gestió dels residus que generen, informar-los sobre la normativa vigent i resoldre possibles dubtes a l’hora de separar cada tipologia de residu en els diferents contenidors.
La Unió Europea fixava com a objectiu pel 2020 aconseguir recollir selectivament el 50% dels residus, i obtenir una qualitat dels residus orgànics mínim del 80% pel 2022. En aquest sentit, el regidor de Medi Ambient ha adreçat una carta als establiments comercials en la qual destaca que “el 2023 a Esparreguera vam arribar al 54% de recollida selectiva, la qual cosa és una bona notícia, però la qualitat de la matèria orgànica és inferior al 80%, i això significa que cal més cura a l’hora de separar les deixalles i llençar a cada contenidor només els residus que hi pertoquen”. “Per a aconseguir-ho, és essencial la col·laboració de tota la ciutadania, però també dels comerços i establiments”, ha subratllat Nuñez.
La campanya informativa s’està fent amb la col·laboració de l’entitat sense ànim de lucre Ecovidrio i s’ofereix als establiments cubells totalment gratuïts per a separar els envasos de vidre (ampolles, pots i flascons de vidre sense taps). Cal recordar que altres materials com el cristall (copes, gots) o vaixelles de porcellana i ceràmica es dipositen a la fracció rebuig. Per a sol·licitar un cubell, els establiments poden adreçar-se directament a Ecovidrio, mitjançant el telèfon gratuït 900 555 700 o bé a l’adreça de correu electrònic [email protected].
La campanya informa també als comerços que poden adreçar les seves consultes sobre la separació i gestió de residus a l’Oficina d’Atenció Ciutadana de l’Àrea de Territori i Sostenibilitat, ubicada a l’edifici de Can Pasqual, o al correu electrònic [email protected]. Així mateix, els recorda que estan obligats a separar correctament els residus tal i com es disposa a l’article 6 del Reglament Regulador del servei de gestió de residus municipals a Esparreguera , que en el seu règim sancionador estableix que l’incompliment de les conductes descrites es considera una infracció greu, sancionable amb multes de 2.000 a 100.000 euros.
Comparteix aquest contingut