L’Ajuntament d’Esparreguera ha aprovat l’Ordenança de Transparència i Administració Electrònica, que promou el canal electrònic com l’habitual d’interrelació entre la ciutadania i l’administració municipal i consolida la transparència en la gestió municipal. La norma va ser aprovada en el darrer ple municipal, celebrat el 13 de març, amb els vots a favor de tots els grups municipals, excepte la CUP, que es va abstenir. L’Ordenança es troba actualment en període d’exposició pública.
La norma adapta la legislació catalana i estatal vigent en matèria de transparència i administració electrònica. En matèria d’administració electrònica, la norma regula els instruments fonamentals per a l’accés electrònic a les administracions públiques: el Portal d’Internet, la Seu Electrònica, el Registre Electrònic General, l’Oficina d'Assistència en Matèria de Registres i el Tauler d’Edictes Electrònic. La incorporació d’aquestes eines en l’Ajuntament millora l’eficiència administrativa, al temps que ha de permetre una gestió íntegrament electrònica de les tasques d’informació i comunicació amb la ciutadania per a la gestió dels expedients administratius.
L’Ordenança regula també l’ús dels diferents mitjans d’identificació i signatura electrònica i el funcionament dels diferents mitjans i eines electròniques per adaptar els serveis i procediments administratius a les tecnologies més eficients, i desplegar l’administració electrònica en les millors condicions possibles per a la ciutadania. Així mateix, amplia els obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb l’Ajuntament per a realitzar qualsevol tràmit d’un procediment administratiu, afegint-hi als grups municipals els electes locals i els representants sindicals. També especifica mecanismes per canalitzar l’obligatorietat dels treballadors públics en l’ús dels mitjans electrònics i regula les condicions d’ús de la factura electrònica en les relacions entre proveïdors de béns i serveis i l’Ajuntament.
En matèria de transparència, l’ordenança preveu la creació de la Unitat de Transparència i Informació amb funcions de supervisió de la transparència activa i tramitació de la transparència passiva, així com de seguiment i avaluació de l’acompliment de les obligacions. També regula el Portal de la Transparència, com a espai d’internet per a difondre la informació pública, el procés per a l’exercici del dret d’accés a la informació pública i mesures de foment de la participació ciutadana a través dels mitjans electrònics.
Prèviament a l’elaboració de l’avantprojecte de l’Ordenança de Transparència i Administració Electrònica, el juliol de 2018, es va fer una consulta pública durant la qual els ciutadans, les organitzacions i les associacions van poder fer arribar les seves opinions sobre la nova normativa a l’Ajuntament. L’Ordenança, que actualment es troba en període d’exposició publica, entrarà en vigor quan s’aprovi d’acord amb procediment de règim local. Tot i això, alguns aspectes com el registre electrònic d’apoderaments, el registre electrònic general, el registre de funcionaris habilitats, el portal d’internet i l’arxiu únic electrònic tenen un moratòria fins al 2 d’octubre de 2020.
Comparteix aquest contingut