Tanca
Societat 7 de novembre de 2025

L’Ajuntament d’Esparreguera presenta els seus casos d’èxit en l’aplicació d'intel·ligència artificial

En el marc de la jornada de Local.IA organitzada per la Diputació de Barcelona, l'Ajuntament ha compartit la seva experiència en automatització de processos i aplicació d'intel·ligència artificial en la tarifació de les escoles bressol municipals i la tramitació de les ajudes d'emergència social. Ara l'Ajuntament durà a terme una auditoria per determinar altres àrees on aplicar aquesta tecnologia per fer més àgil i eficient la gestió administrativa

L’Ajuntament d’Esparreguera va presentar aquest dimarts la seva experiència en projectes d’intel·ligència artificial (IA) i automatització de processos a la jornada “Local.IA: desplegament de casos d’ús”, organitzada per la Diputació de Barcelona. Al costat de  les bones pràctiques d’ajuntaments com Gavà, El Prat, Sant Boi o Sant Feliu de Llobregat, tècnics municipals van explicar el projecte d’automatització del càlcul de tarifes de les escoles bressol municipals i van compartir la seva experiència en l’aplicació d’IA en processos de gestió. Esparreguera és pionera en l’automatització de tràmits  a través de projectes impulsats des de l’Ajuntament  i que, amb el suport de finançament de la Diputació, també han servit per agilitzar la gestió de les ajudes d’emergència social. Ara, de cara a establir millores en el conjunt de processos i la tramitació administrativa, l’Ajuntament rebrà l’ajuda de la Diputació per fer una auditoria que definirà on aplicar mesures d’automatització i eficiència i amb quina tecnologia. Les diferents iniciatives en aquest àmbit s’emmarquen en la línia de treball de Simplificació Administrativa i Digitalització, encetada ara fa un any amb el primer canvi de cartipàs de l’alcalde Juan Jurado.

Durant la jornada d’aquest dimarts, la cap d’Àrea de Drets Socials, Acció Comunitària i Desenvolupament Econòmic de l’Ajuntament d’Esparreguera, Anna Moral, va explicar el cas d’automatització del càlcul de tarifes de les escoles bressol municipals. El projecte consisteix en integrar informació provinent de diferents bases de dades a les sol·licituds de preinscripció i matrícula, i en automatitzar la generació d’informes on s’estableix la tarifació corresponent a partir dels barems definits. Aquestes millores han permès reduir el temps necessari per a tramitar cada sol·licitud d’inscripció de 60 a 5 minuts. Per Moral, “Tenint en compte que al mes de juliol arriben a concentrar-se prop de 200 sol·licituds que han de tramitar-se en un breu termini de temps, l’estalvi és molt considerable” i, sobretot, -afegeix- “a més de millorar el temps de resposta i minimitzar el risc d’errors, el més important és l’eliminació de tasques repetitives en la gestió que fem per concentrar-les en serveis que aportin un valor real a la ciutadania”.

Com en el cas de la tarifació de les escoles bressol, l’Ajuntament també ha aplicat l’automatització de processos en la tramitació de les prestacions econòmiques d’urgència social. Per fer-ho, el passat mes d’abril va modificar el reglament que regula l’accés a aquestes ajudes afegint criteris objectius relatius a la mida i la capacitat econòmica de la unitat familiar, i ara, en base a aquesta informació i la despesa dedicada al finançament de la vivenda habitual, s’aplica un barem que determina si l’ajuda és viable o no ho és. Aquest procés s’aplica a les prop de 400 sol·licituds que els Serveis Socials de l’Ajuntament reben cada any i que es concentren majoritàriament en els mesos d’octubre i novembre amb les sol·licituds del programa d’aliments. Gràcies a la tecnologia aplicada es genera un informe per a cada petició de manera automatitzada on s’incorpora l’històric d’ajudes concedides i es determina si s’ha arribat o no al topall, unes estimacions que anteriorment es feien manualment.

Tant el projecte de tarifació de les escoles bressol com el de tramitació d’ajudes d’urgència social són experiències impulsades des de l’Ajuntament d’Esparreguera per a les quals la Diputació de Barcelona ha mostrat interès com a iniciatives rellevants per a incloure-les com a “proves de concepte” en el marc de Local.IA, la iniciativa impulsada per aplicar millores en els ajuntaments mitjançant la intel·ligència artificial. Les proves de concepte són implementacions acotades, temporals i experimentals de sistemes o aplicacions basades en IA, amb l’objectiu de verificar-ne la viabilitat tècnica, funcional i ètica abans de desplegar-les a gran escala. Abans de desplegar aquests dos projectes, l’Ajuntament d’Esparreguera ja havia començat a aplicar la digitalització i automatització de processos al departament de Serveis Socials per a la generació d’informes de pobresa energètica a partir d’un projecte pilot amb Consorci per l’Administració Oberta de Catalunya (AOC). La visió que aquesta experiència també es podia aplicar a altres àmbits com ara les ajudes socials o la tarifació de les escoles bressol va impulsar el desenvolupament dels dos nous projectes en l’Àrea de Drets Socials, Acció Comunitària i Desenvolupament Econòmic de l’Ajuntament.

A la jornada “Local.IA: desplegament de casos d’ús” l’Ajuntament d’Esparreguera també va ser present a la taula rodona “Problemes i solucions comunes: l’ús de la IA en la contractació”, on va participar el cap de Sistemes d’Informació, Salvi Vendrell. Per Vendrell, “el més important és trobar solucions que siguin escalables, és a dir, que es puguin aplicar a altres àmbits de l’administració”, per això -explica- “ara l’Ajuntament ha demanat un recurs a la Diputació de Barcelona, també a través de Local.IA, perquè ens ajudi a identificar en quins processos podem aplicar la simplificació, on tenim els colls d’ampolla, on estem duplicant feines o generant ineficiències, per, a partir d’aquí, establir un full de ruta amb propostes per aplicar tecnologia, automatitzacions i solucions d’IA per fer més àgil i eficient la gestió administrativa”.

L’Ajuntament d’Esparreguera ja fa un any que, de manera experimental, està treballant amb eines d’intel·ligència generativa, com ChatGPT, en l’àmbit dels Recursos Humans, Serveis Econòmics i Serveis Jurídics i Contractació per agilitzar algunes tasques i optimitzar el temps dedicat a consultes, exploració de documents i generació d’esborranys. En aquest procés, però, segons ha explicat el cap de Sistemes d’Informació de l’Ajuntament d’Esparreguera, “cal establir diferents qüestions sobre els límits i les garanties a l’hora d’utilitzar aquestes tecnologies i, per això, l’auditoria que durem a terme també ha de definir com aplicar la IA i, en paral·lel, ja estem treballant en una instrucció interna per a garantir un ús responsable i ètic de l’IA a l’administració”. Tant aquestes iniciatives com els projectes d'automatització duts a terme tenen l’objectiu de fer més eficient la gestió administrativa, minimitzar els errors, millorar els temps de resposta i millorar el servei públic a la ciutadania. L’Ajuntament d’Esparreguera treballa en aquesta línia de manera estratègica, i és per això que en el canvi de cartipàs aprovat el mes de desembre de l’any passat es va crear l’àmbit de responsabilitat de Simplificació Administrativa i Digitalització sota la supervisió directa de l’alcalde.