Tanca
Medi Ambient 7 d’octubre de 2020

L’Ajuntament farà una enquesta ciutadana per a conèixer els hàbits de gestió de residus

La regidoria de Medi Ambient vol acabar de definir el nou model de recollida que es posarà en marxa un cop finalitzi l’actual contracte amb l’empresa Servitransfer. El nou contracte de residus començarà a tramitar-se amb l’entrada en vigor del pressupost de 2021, ja que implica un increment de més de 800.000 euros, i començarà a executar-se a inicis del 2022

L’Ajuntament d’Esparreguera durà a terme una enquesta ciutadana per a conèixer els hàbits dels esparreguerins i esparreguerines en l’àmbit del reciclatge i la seva percepció sobre el nou model de gestió de residus que es vol implementar a la vila. L’enquesta es farà aquesta tardor a través de la plataforma decideix.esparreguera.cat i servirà per acabar de definir el nou model de recollida que es posarà en marxa un cop finalitzi l’actual contracte amb l’empresa Servitransfer. El passat gener e consistori va encarregar un estudi per a identificar possibles alternatives de millora a l’actual model de recollida de residus a la consultoria ambiental ENTORNa3 i, d’entre les diferents possibilitats, l’equip de govern aposta per la recollida porta a porta al centre de la vila i els barris perifèrics, i els contenidors de superfície al nucli urbà. El nou contracte de residus començarà a tramitar-se amb l’entrada en vigor del pressupost de 2021, ja que implica un increment de més de 800.000 euros, i començarà a executar-se a inicis del 2022, un cop adjudicada la licitació i transcorregut un breu termini d’adaptació previ a l’entrada en funcionament del nou model.

Abans de licitar el nou contracte de residus, l’Ajuntament preguntarà a la ciutadania sobre els seus hàbits en la separació dels residus i la seva opinió sobre aspectes concrets del servei de recollida d’escombraries. Serà en les properes setmanes i es farà amb l’objectiu de determinar les claus per incrementar els nivells de reciclatge entre la població i de validar la proposta mixta de recollida porta a porta i contenidors de superfície per la que aposta el govern municipal. Actualment Esparreguera compta amb un sistema de recollida que combina l’ús de contenidors soterrats al nucli urbà del municipi, illes emergents al centre de la vila i contenidors de superfície als barris perifèrics. La taxa de recollida selectiva bruta actual és del 45,48%, deu punts per sota del percentatge que marca la Unió Europea pel 2025, que ha de ser del 55%. Per incrementar aquesta xifra l'equip de govern municipal aposta per simplificar el sistema de recollida amb la instal·lació de contenidors de superfície al nucli urbà, a les zones on actualment n’hi ha de soterrats, i l’ús del sistema de recollida Porta a Porta (PaP) al centre de la vila, La Plana i els barris de Mas d’en Galll i Can Rial.

Segons ha explicat el regidor d’Espai Natural de l’Ajuntament d’Esparreguera, Emmanuel Ortí, el nou model de recollida “permetrà estalviar costos al consistori, ja que es preveu incrementar el percentatge de reciclatge fins al 60%, complint així amb els objectius de la Unió Europea i evitant la penalització que tindríem en cas d’incompliment”. L’augment de l’índex de recollida selectiva també suposaria una disminució en el cost del tractament de residus que paga l’Ajuntament. A banda d’incrementar els índex de reciclatge, el canvi de model està enfocat sobretot a la millora del servei que es presta actualment. En aquest sentit, l’equip de govern aposta per incrementar la freqüència de recollida, que passaria a fer-se diàriament, de dilluns a diumenge, per a totes les fraccions, excepte el vidre, que es recolliria cada 2 setmanes i no cada 3 com es fa actualment. També es planteja augmentar la freqüència de les neteges i afegir un servei de repàs previ a la recollida per a garantir que no quedin bosses fora dels contenidors, ja que la recollida es faria amb un sistema automatitzat, fet que permetria reduir a gairebé la meitat el temps de recollida. Així mateix, s’estudia implantar un servei de recollida comercial de fracció orgànica i la contractació d’un persona dedicada exclusivament al control de la recollida de residus per a supervisar el correcte funcionament del servei.

Les diferents millores que el govern municipal vol aplicar en el nou contracte de residus suposaran un increment de més de 800.000 euros anuals respecte de l’actual contracte amb Servitransfer, que clou el mes de juny de l’any vinent. Per aquest motiu, en els comptes municipals de 2021 caldrà incrementar amb aquest import la partida destinada al servei de recollida de residus, que ascendirà fins aproximadament 1’9 milions d’euros anuals. El regidor d’Espai Natural ha explicat que “la tramitació administrativa del nou contracte s’iniciarà abans d’acabar aquest 2020, ja que es tracta d’una licitació harmonitzada i el seu termini de tramitació és superior a 6 mesos, tot i que no podrà avançar fins que no disposem del nou pressupost, que ha de donar cabuda a les millores previstes en el nou model de gestió de residus”. Emmanuel Ortí també ha apuntat que “abans de l’entrada en funcionament del nou contracte es preveu un període d’adaptació, que acostuma a ser d’entre 6 i 7 mesos, per fer la cobertura dels contenidors soterrats i donar temps a l’empresa adjudicatària a adquirir els vehicles i els contenidors del nou servei que volem implementar”.

En aquest impàs, i fins l’entrada en vigor del nou contracte de gestió de residus municipals a principis de 2022, la regidoria de Medi Ambient garantirà el servei de recollida a tota la població mitjançant un contracte pont, que entrarà en vigor el proper mes de juny, un cop acabi l’actual de Servitransfer. Aquest contracte pont, que cobriria el servei durant la segona meitat de l'any vinent, contemplarà ja algunes millores com la recollida de rebuig també els diumenges als contenidors soterrats i un dia més de recollida de rebuig als de superficie, segons ha informat el regidor Ortí.