Tanca
Urbanisme 22 d’abril de 2022

L’Ajuntament presentarà al·legacions a l’avantprojecte de reforma de l’autovia A-2

El consistori demanarà un canvi en la ubicació d’un aparcament de gran capacitat per a camions que és previst situar al nord del terme municipal, i la revisió del traçat de l’accés sud per a evitar l’aïllament de dues indústries situades en aquesta secció i generar un menor impacte mediambiental. El termini per a fer al·legacions finalitza el 19 de maig

L’Ajuntament d’Esparreguera presentarà al·legacions a l’avantprojecte d’adequació i reforma de l’autovia A-2 en el tram entre Igualada i Martorell, que el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha sotmès aquest mes d’abril a informació pública. Les demandes que farà arribar el consistori se centren principalment en dos aspectes. Per una banda, l’aparcament de camions dissuasiu que es preveu instal·lar a la zona nord del municipi, que ocupa una zona molt important al costat del polígon industrial de Can Roca, a tocar del terme municipal de Collbató. I, per l’altra, l’accés sud d'Esparreguera, ja que la proposta presentada pel ministeri deixa dues indústries dins d’una secció aïllada i, a més, tal i com està dissenyada actualment té un impacte mediambiental més important. L’avantprojecte es va publicar el passat 5 d’abril al BOE i el termini per a presentar-hi al·legacions finalitza el 19 de maig. 

Tot i que l’avantprojecte presentat pel govern espanyol recull moltes de les demandes del consistori, com la construcció d’una passarel·la sobre l’autovia per a connectar el marge de Mas d’en Gall i Can Rial amb el nucli urbà, la reconstrucció dels ponts que connecten amb el polígon de l’Olana i el polígon Sud, i la unificació de l’amplada de l’autovia a tres carrils entre les sortides sud i centre en direcció Lleida, hi ha dos aspectes que preocupen a nivell municipal. En primer lloc, un aparcament de camions de grans dimensions que es preveu instal·lar a la zona nord del municipi, entre l’autovia i l’antiga carretera N-II, a tocar del terme municipal de Collbató, i que s’ha previst davant de possibles problemàtiques de trànsit que afectin al túnel del Bruc. L’Ajuntament demanà un canvi d’ubicació pel gran impacte ambiental que suposaria la construcció d’aquest equipament on està previst actualment.

El segon aspecte sobre el qual el consistori presentarà al·legacions fa referència al traçat de l’accés sud del municipi. Segons l’avantprojecte publicat l’execució de la variant rodejaria dues indústries i implicaria l’execució d’una excavació entre taluds que es percep desproporcionada per l’impacte que té sobre el paisatge. Segons el consistori la proposta no millora l'actual connexió i, a més, ja es disposa d'una via que es podria utilitzar si es realitzés un encaix de traçat diferent. A més, la variant afecta directament el planejament de la variant urbana del POUM d’Esparreguera, que actualment es troba en tràmit d’aprovació. En relació a l'avantprojecte de reforma de l’A-2, l'alcalde d'Esparreguera, Eduard Rivas, ha manifestat que "els equips tècnics de l'Ajuntament es troben en aquests moments estudiant a fons les al·legacions a presentar i que en el transcurs dels propers dies les traslladaran al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana". El termini per a fer al·legacions finalitza el 19 de maig.

L’avantprojecte de reforma de l’A-2 en el tram comprès entre Igualada i Martorell abraça un total de 35 quilòmetres i el pressupost estimat de l’actuació ascendeix a 531 milions d’euros. Les principals actuacions previstes són un canvi en la secció transversal per una nova secció de tres carrils per sentit, l’ampliació del radi de curvatura en les corbes més desfavorables, variant en el traçat per tal que sigui més homogeni i es pugui garantir la seguretat en tot el tram. També preveu l’adequació dels enllaços existents per a millorar la seva funcionalitat, el tercer tub al túnel del Bruc per el sentit Lleida, quedant els dos tubs existents per donar servei al sentit Barcelona. Segons el ministeri s’ha tingut en compte un estudi la redistribució del trànsit en la xarxa viària a causa de l’alliberament del peatge de l’AP-7 entre Tarragona i La Jonquera i  l’AP-2 entre Zaragoza i el corredor Mediterrani.