Esparreguera, juntament amb sis municipis més del Baix Llobregat Nord, reclama al departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya la reducció d’una zona tarifària de transport públic a l’espera de la posada en marxa de la T-Mobilitat. Aquest matí representants dels ajuntaments de Martorell, Olesa de Montserrat, Abrera, Castellví de Rosanes, Collbató, Sant Esteve Sesrovires i Esparreguera han registrat a la conselleria una carta conjunta en la que sol·liciten la reparació del greuge comparatiu respecte dels 36 municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona que, des de l’1 de gener, s’inclouen en la tarifa plana de transport i, per tant, formen part de la zona tarifària 1.
En la carta, dirigida al conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, els alcaldes i alcaldessa dels set municipis signants, demanen al govern català la implantació de la T-Mobilitat el més aviat possible i que s’implementi “un nou sistema tarifari més just i transparent”. També l’execució, amb caràcter d’urgència, de les actuacions en matèria d’infraestructures necessàries per millorar l’oferta de transport públic en els municipis no metropolitans. I, per últim, que, fins a assolir el desplegament efectiu de la T-Mobilitat a tot el territori, es bonifiqui amb la reducció d’una zona els municipis que no han estat beneficiats per la tarifa plana, per tal de minimitzar el greuge que pateix la ciutadania de les poblacions no metropolitanes, i que a la línia transversal de rodalies R8 fins a Granollers s’hi apliqui tarifa de zona única.
El regidor coordinador de l’àrea de Territori i Sostenibilitat, Rogeli de la Cruz, que ha assistit a la conselleria com a representant de l’Ajuntament d’Esparreguera, afirma en declaracions a Ràdio Esparreguera que “és injust que existeixi aquest greuge en l’oferta de transport públic i que els esparreguerins i esparreguerines no tinguin les mateixes facilitats que municipis propers que sí que formen part de la tarifa plana del transport públic metropolità, com és Castellbisbal”. Actualment Esparreguera forma part de la zona tarifària 3, això fa que el preu d’un bitllet senzill per anar a Barcelona sigui de 4,10 euros, mentre que per una persona d’un municipi de la zona 1 aquest és de 2,20 euros. Així mateix, una T-10 de 3 zones té un cost de 27,40 euros, mentre que una d’1 zona costa 10,20 euros.
Per aquest motiu, els municipis reclamen a la Generalitat que posi en marxa el projecte de la T-Mobilitat, un nou sistema de transport que permetrà calcular el preu del transport públic de manera personalitzada, segons les rutines de transport, els quilòmetres recorreguts i la freqüència d’ús. “Aquesta seria una eina que facilitaria l’equitat entre municipis que estan en zones properes”, apunta de la Cruz. La posada en funcionament de la T-Mobilitat ha patit reiterats ajornaments i en l’actualitat la Generalitat ha fet públic que el seu desplegament no es preveu que comenci fins l’any 2021. Rogeli de la Cruz considera que la demanda ha de prosperar “perquè es tracta d’una reivindicació justa i equitativa”.
En la carta lliurada aquest matí al departament de Territori i Sostenibilitat els representants dels set municipis del Baix Llobregat Nord lamenten que “la situació actual perjudica enormement els veïns i veïnes dels municipis no metropolitans, ja que a banda de disposar d’una menor oferta de transport públic han d’assumir un greuge de triple dimensió: la social, en tant que molts dels usuaris no tenen alternativa al transport públic; l’ambiental, perquè repercuteix en la decisió d’utilitzar el vehicle privat en lloc del transport públic col·lectiu, i l’econòmica, perquè el preu de la tarifa és molt més elevat”.
L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, ha destacat el greuge “importantíssim” que suposa per als veïns i veïnes del seu municipi tenir quatre estacions a tocar el nucli urbà, tres de les quals són en zona tarifària 3 i una, ja en terme de Castellbisbal, en zona tarifària 1. Per aquesta raó creu que el més just és que s’apliqui la T-Mobilitat, “que hauria d’haver entrat en vigor l’1 de gener d’aquest any, ara ho han ajornat fins al 2021 però tampoc tenim clar que entri en vigor en aquella data”.
L’alcaldessa d’Olesa, Pilar Puimedon, ha remarcat que “és de justícia demanar una reducció de zona tarifària si altres municipis n’estan gaudint, perquè si no és un greuge comparatiu que perjudica clarament els nostres veïns i veïnes”. Segons Puimedon, a banda del component econòmic i social de la demanda, cal tenir també en compte el mediambiental, i ha reivindicat que “si realment es vol fomentar el transport públic, cal fer-ho fent-lo més competitiu”. L’alcaldessa d’Olesa també ha lamentat que sovint s’oblidi la zona nord del Baix Llobregat en l’aplicació de mesures com, en aquest cas, la reducció de les zones tarifàries.
Enric Carbonell, alcalde de Sant Esteve Sesrovires, considera que “és de justícia demanar que s’apliqui la T-Mobilitat, i mentre no es faci, reduir en una zona” la tarifació dels municipis de la zona nord del Baix Llobregat, sobretot si es vol tenir en compte, ha remarcat, la realitat i problemàtica que pateixen municipis petits com Sant Esteve, “que no tenen transport públic ni la possibilitat de finançar-lo”.
Jesús Naharro, alcalde d’Abrera, també considera que la reducció de la zona tarifària “ha de poder beneficiar tothom”. En el cas d’Abrera, per exemple, “estem limítrofs a municipis que estan integrats a l’àrea metropolitana” i per tant, és un greuge, afirma, que els veïns i veïnes del municipi hagin de pagar molt més pel transport públic. A més, hi ha afegit Naharro, aquesta reducció suposarà una aposta pel medi ambient, en potenciar l’ús del transport públic entre la ciutadania.
L’alcalde de Castellví de Rosanes, Joan Carles Almirall, ha explicat, per la seva banda, que els veïns i veïnes del municipi s’han de desplaçar fins a Martorell per fer ús del servei de tren, i per tant, creu que és necessari que “els nostres veïns i veïnes es puguin beneficiar d’una reducció de les tarifes del transport públic”. Per aquesta raó considera important que els municipis uneixin esforços per aconseguir-ho.
Finalment, el primer tinent d’alcalde de Collbató, Josep Estradé, ha explicat que la situació del seu municipi “és històricament complicada”, ja que els seus veïns i veïnes no només han d’agafar l’autobús i el tren per arribar fins la zona de Barcelona, sinó que, a més, estan en zona tarifària 4. Per aquesta raó creu important que, mentre no entri en vigor la T-Mobilitat, hi hagi una reducció d’una zona als municipis del Baix Llobregat Nord.
Comparteix aquest contingut