Tanca

El blog de Daniel Farriols

27 de novembre de 2025

Valoració Ple 26/11/2025

Resum del Ple Municipal
Del Ple celebrat ahir, m’agradaria destacar quatre punts principals: dos relacionats amb el patrimoni i els equipaments, i dos més referents a la gestió de l'aigua.

1. Declaració d’especial Interès per a la Fonda de la Colònia Sedó
El primer punt important és l’aprovació de la declaració d’especial interès per a les obres a realitzar a l’antiga fonda de la Colònia Sedó, que comporta les seves corresponents bonificacions fiscals.

Estem molt satisfets que, després d’anys de feina i insistència per part del govern municipal, s’hagi aconseguit que l'Incasol i la Generalitat reactivin la seva implicació. Després de tant de temps i el pas de diversos governs, és una satisfacció veure que els esforços comencen a donar fruit. Esperem que aquesta aprovació marqui l'inici de la rehabilitació global de la Colònia Sedó.

2. Cessió d’ús de l’immoble del Patronat Parroquial
En segon lloc, vull destacar l’acceptació de la cessió d’ús de l’immoble del Patronat Parroquial.

Un cop formalitzades les obres d’adequació necessàries —finançades mitjançant una subvenció que atorgarem a l'Ajuntament—, procedirem a la recepció de l'immoble. Aquesta operació ens permetrà disposar d'un teatre municipal durant, almenys, trenta anys. A més, inclourà la cessió de totes les instal·lacions que fins ara s'estaven utilitzant sota règim de lloguer. Aquest acord de cessió permetrà destinar la resta d’espais a cobrir diverses necessitats d’equipaments a la nostra vila.

Estem molt satisfets amb aquest punt, especialment amb la feina feta per l’alcalde, Juan Jurado, en la negociació amb la part d'Òquia. Considerem que és un molt bon acord i un pas fonamental per dotar la vila dels equipaments que necessita, garantint un teatre municipal i la possibilitat una programació pròpia.

3. Autorització de Canvi Accionarial d'Aigües d'Espera Gravidal
El tercer punt és l'adquisició per part de mercantil SACYR AGUA de la majoria de les accions d'Aigües EsparregueraVidal. L’autorització del Ple era absolutament indispensable perquè aquestes empreses poguessin continuar les negociacions.

L’aprovació significa que, a partir d'ara, podran negociar i, si arriben a un acord, Sacyr Agua esdevindrà l'accionista majoritari. La nostra tasca com a govern es limitava a analitzar i comprovar el compliment de tots els preceptes jurídics necessaris, incloent-hi la solvència tècnica, econòmica  i l'execució del contracte, assegurant que no fos una cessió de contracte. La tramitació estava jurídicament fonamentada i, per tant, s'ha autoritzat. Ara, correspon als particulars posar-se d'acord per a fer efectiu o no el traspàs d’accions.

4. Aprovació de les Noves Tarifes de l’Aigua
Finalment, l’últim punt, que va entrar per via d'urgència a causa de l'acumulació de feina relacionada amb l'aigua (fet que lamento i pel qual vaig demanar disculpes públiques als regidors), va ser l’aprovació de la prestació patrimonial de caràcter no tributari, que regula les noves tarifes.

Aquesta mesura suposa un augment del 21,17% i es justifica per dos motius principals:

·         Compliment de Sentència: L’augment inclou un 3,9% per compensar la companyia pel desequilibri econòmic provocat pel tancament de la Mina durant cinc anys, tal com obliga una sentència judicial.

·         Actualització de Costos: S'ha fet necessari ajustar les tarifes pels augments molt elevats aplicats per ATL (Aigües Ter Llobregat), l'ens que subministra el 50% de l’aigua, amb un augment de més de 400.000 euros en la quota fixa entre 2023 i 2026. Creiem que les noves tarifes compensen les pèrdues anteriors i posen la tarifa al dia.

Valoració final
Lamento que l'oposició hagi intentat utilitzar el debat sobre l'aigua amb un objectiu de desgast polític al govern.

Han vinculat el canvi accionarial amb les tarifes, fent acusacions que insinuen una pèrdua de control per part de l'Ajuntament. Vull ser clar: el contracte continua sent el mateix, l'empresa manté la mateixa raó social (NIF, ubicació) i el nostre control es manté inalterat, basat exclusivament en els termes del contracte, que finalitza el 2032. L'únic que canvia és que, si es formalitza, coneixerem qui és l'accionista majoritari.

Des de l'Ajuntament, el nostre objectiu és i serà un altre: posar el focus a exigir a l'empresa que realitzi les inversions compromeses i que millori l'eficiència de la xarxa, que actualment es troba per sota del 50%. Aquesta ha de ser la veritable preocupació.

Finalment, demano a l'oposició més rigorositat i treball en l'anàlisi d'aquests punts. El govern ha treballat intensament per defensar els interessos municipals en tots aquests expedients, i estem satisfets que finalment el punt de les tarifes s'hagi pogut aprovar.