Tanca
Urbanisme Política 20 de gener de 2022

El ple municipal acorda la segona aprovació inicial del POUM

El planejament, que va rebre el suport dels partits de l’equip de govern, ERC i el regidor no adscrit, entrarà ara en fase d’exposició pública per a que la ciutadania el pugui consultar i presentar-hi esmenes. La sessió plenària també va aprovar el reglament de teletreball per a la plantilla de l’Ajuntament

El ple de l’Ajuntament d’Esparreguera va acordar ahir la segona aprovació inicial del Pla General d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM), l’instrument d’ordenació integral del territori que classifica el sòl, defineix el model d’implantació urbana i les pautes per fer-ne el desenvolupament en el futur. El planejament es va aprovar amb els vots favorables del PSC, Esparreguera en Comú, ERC i el regidor no adscrit, els vots en contra de la CUP i Esparreguera 2031 i l’abstenció de Ciutadans i Junts per Esparreguera. El document aprovat resol les esmenes presentades pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana en relació a l’A2 i al traçat de millora de la connexió de l’autovia amb la B-40, i incorpora la resolució de les al·legacions realitzades per la ciutadania després de la primera aprovació inicial. El planejament passarà ara a la fase d’exposició pública, que s’allargarà durant 45 dies. Durant la sessió plenària també es va validar, per unanimitat, el reglament de teletreball per a la plantilla professional de l’Ajuntament d’Esparreguera. I els temes que van centrar l’apartat de precs i preguntes van ser els equipaments esportius municipals, el Centra d’Atenció Primària (CAP) i la residència municipal Can Comelles.

En referència a la segona aprovació inicial del POUM, el regidor d’Urbanisme i Paisatge Urbà, Rogeli de la Cruz, va assegurar que “portem molt de temps intentant tramitar el nou POUM, perquè han sorgit una sèrie d’inconvenients que l’han endarrerit, però un cop superat aquest esglaó, creiem que serem més àgils en la seva tramitació” i va recordar que “aquest acte de votació és l’inici de la construcció d’una eina que ha de garantir el progrés, des del punt de vista urbanístic i mediambiental, no d’una fi i un contingut inamovible, ja que el POUM és una eina mutable, està pensada per canviar i adequar-se a les necessitats de la ciutadania en cada moment”. El document es va aprovar inicialment el maig de 2019, però va rebre dos informes desfavorables del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA). El primer en contra de la creació de les anelles viàries sobre l’A2 previstes inicialment en el planejament i el segon, vinculat a diversos aspectes de mobilitat, entre els quals la incorporació del traçat de millora de la connexió de l’autovia A-2 amb la B-40. Ara s’obrirà un període d’exposició pública de 45 dies, en els quals la ciutadania i les entitats podran presentar al·legacions al projecte.

Els grups de l’oposició van afirmar, amb diferents matisos, que el POUM no s’ajusta a les necessitats reals i futures d’Esparreguera. Així, el portaveu d’Esquerra, Alfons Puche, va assegurar que el planejament “manté plans que no ens agraden i alguns que estan fora de les competències municipals com Torrent Mal, els nous accessos a l’A2 i la Ronda de Llobregat”. Tot i això, va subratllar que “apostem per votar-hi a favor per responsabilitat i compromís amb Esparreguera, perquè no ens podem permetre més dilacions en las tramitació del POUM”, però “durant la fase d’al·legacions presentarem esmenes i caldrà obrir un espai d’entesa política per sumar-hi el màxim consens”.

Per la seva banda, la portaveu de la CUP, Raquel Montoya, va subratllar que “aquest no és el POUM que Esparreguera necessita ara” i va apuntar que “no ens sentim pas responsables que encara no estigui aprovat el planejament”. Segons la regidora cupaire el document “planteja resoldre problemes del segle XX i no aporta solucions per una vila que es projecta cap al futur”. Montoya va apuntar diversos aspectes en els que el seu partit no hi està d’acord, com la creació de nous barris o la construcció d’una Ronda del Llobregat que “trinxarà l’actual Ronda Verda” i va lamentar que no s’hagin explicat les al·legacions presentades.

D’altra banda, el regidor de Ciutadans, Josep Maria González, va dubtar “que el POUM es pugui aprovar definitivament abans de les properes eleccions” i va afirmar que “les coses no s’han fet bé, ni en aquest mandat ni en el de l’alcalde Sitjà”. El regidor de la formació taronja va assegurar no sentir-se responsable del retard en la tramitació i va apuntar que “avui no aprovem el POUM, sinó seguir amb la tramitació del POUM”. Així mateix, va assegurar que al seu partit “no li agrada que aquest planejament deixi la Ronda del Llobregat sense definir” i va emplaçar l’equip de govern a prendre una decisió sobre aquest vial.

En el seu torn d’intervenció, el portaveu d’Esparreguera 2031, Manel Roca, va afirmar que “no estem d’acord amb diferents aspectes d'aquest POUM, que per nosaltres és del segle passat”. Segons el regidor “el tema habitatge està mal resolt, hi ha al·legacions mal solucionades”, com la que va presentar La Passió, i “la Ronda del Llobregat va contra l’Agenda 2030 i, per tant, contra la preservació dels espais naturals”. “Nosaltres, per responsabilitat, hi votarem en contra perquè és un document que no està prou treballat i, si continua així, ens portarà problemes en el futur”, va concloure Roca.

El regidor de Junts per Esparreguera, Jordi Mestres, va assegurar que el seu partit està “allunyat del govern en aquest punt” i no comparteix la visió del municipi que recull el planejament. En aquest sentit, va explicar que “aquest POUM no cohesiona el territori, perquè defineix el creixement cap a la banda d’Olesa i no cap a Mas d’en Gall i Can Rial; no pacifica el centre de la vila, no determina el model d’equipaments, ni afavoreix l’edificabilitat ni la promoció del teixit econòmic local”. Finalment, el regidor no adscrit, Francisco Aguilar, va apuntar que “el POUM és un eina que necessitem ja” i que en “la balança entre aspectes positius i negatius, guanyen els favorables”.

Els partits que formen l’equip de govern van defensar el planejament que es portava a aprovació. El portaveu del PSC, Daniel Farriols, va afirmar que “aprovem inicialment el POUM gràcies a les negociacions d’aquest govern amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana” i va subratllar que “el document planteja una millor solució per l'A2, tant pels barris de Can Rial i Mas d’en Gall com per als polígons industrials del municipi; afavoreix l’increment de l’habitatge social i es millora la cohesió del poble”. “El POUM sí que s’adapta a l’Esparreguera del segle XXI i donarà potencialitats futures, millorant els plans anteriors i tenint en compte les herències que tenim”, va concloure Farriols. Per la seva banda, el regidor d’Esparreguera en Comú, Emmanuel Ortí, va assegurar que “aquest POUM preveu un creixement més moderat que el del 2004, blinda l’habitatge social, projecta més equipaments i zones d’ús públic i afavorirà una millor i més sostenible mobilitat gràcies a la Ronda del Llobregat”.

En l’àmbit d’Urbanisme i Paisatge Urbà també es va aprovar, per unanimitat, la verificació del Text Refós de la modificació puntual de la revisió del PGOU, relativa a la regulació dels usos admesos en les edificacions i construccions al sòl no urbanitzable. Els altres dos punts tractats en la sessió corresponien a l’àrea d’Organització i Persones. En aquest sentit, el ple municipal també va aprovar, per unanimitat, el reglament de teletreball per a la plantilla professional de l’Ajuntament d’Esparreguera. El regidor d’Organització i Persones, Juan Jurado, va destacar que “el teletreball va arribar com a urgència per solucionar una emergència, però ara és una solució per a la conciliació laboral i familiar i una eina per a augmentar l’eficiència de la gestió”. El reglament aprovat, que és el resultat de la negociació entre la representació sindical i el consistori, regula la realització d’un mínim de tres dies d’atenció presencial i dos dies de teletreball, per part dels treballadors i treballadores que voluntàriament s’acullin a aquesta opció i que prestin un servei que es pugui acollir a aquesta modalitat. També en l’àmbit d’Organització i Persones, el ple va acordar aplicar l’increment retributiu del 2% a la plantilla professional de l’Ajuntament d’acord amb la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per l’any 2022. Hi van votar a favor PSC, Esparreguera en Comú, Esparreguera 2031, la CUP, Ciutadans i el regidor no adscrit; i es van abstenir ERC i Junts per Esparreguera.

Els esports i la salut pública centren les preguntes de l’oposició

En l’apartat de precs i preguntes, Esparreguera 2031 va requerir al govern municipal sobre la problemàtica de les pistes de tennis. En aquest sentit, la regidora d’Esports, Glòria Gonzàlez, va explicar que “s’han anat cobrint les necessitats poc a poc, ja s’ha col·locat la sorra i també s’ha arranjat la segona fuita”. També va intervenir l’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, que va afirmar que “venim d’un dèficit de manteniment estructural dels equipaments i estem fent política de pedaços per intentar posar al dia les instal·lacions”. En referència al tennis, va explicar que la concessió que tenien anteriorment “vorejava la normativa, perquè no s’havia fet amb lliure concurrència”, i les pistes estaven fora de normativa perquè l’entitat no n’havia fet el manteniment. Per això, l’Ajuntament va assumir el manteniment per posar la instal·lació al dia. “En aquest context, van sorgir totes les problemàtiques de la piscina coberta i, després, del pavelló municipal, i hem hagut d’anar prioritzant”, va subratllar Rivas, qui va apuntar que “les instal·lacions del tennis estan millor que d’altres perquè s’hi han fet actuacions a través dels pressupostos participatius, hi ha equipaments que estan molt pitjor, com el camp de futbol, que és la gran víctima de l’estat dels equipaments en aquest municipi”.

D’altra banda, Junts per Esparreguera va posar l’accent en buscar una millora del funcionament del CAP d’Esparreguera. L’alcalde va recordar que la gestió del CAP no és competència de l’Ajuntament, sinó de la Generalitat, i que “té un problema històric de gestió de cues”. En aquest sentit, va explicar que l’Ajuntament “planteja el greuge que tenim amb el CAP” a les reunions setmanals-quinzenals amb la Regió Sanitària del Baix Nord i que s’han fet gestions amb el Departament de Salut. “Quan la pandèmia torni a afluixar, haurem de veure com evoluciona el CAP, quina planificació i inversió fa Salut a la nostra zona”, va concloure.

Finalment, el regidor no adscrit va preguntar sobre l’estat de la Residència Municipal Can Comelles i les targetes-moneder. La regidora de Serveis Socials Especialitzats, María Vallejo, va explicar que “hi ha brots a totes les residències, però amb un impacte menor” i va concretar que actualment hi ha 16 positius entre les persones residents a Can Comelles, tots vacunats i amb simptomatologia lleu, per la qual cosa la residència torna a ser vermella”. I en referència a les targetes moneder, el regidor de Serveis Socials Bàsics, Emmanuel Ortí, va explicar que amb dades de l’11 de gener, hi havia 115 famílies validades, de les quals 77 ja estaven fiscalitzades i ja se’ls hi havia entregat la targeta moneder.