El Ple de l’Ajuntament d’Esparreguera debatrà i votarà demà la modificació de les ordenances fiscals, que regulen les taxes aplicades als diferents serveis municipals. Els nous preus entraran en vigor l’1 de gener de 2025 i afectaran principalment al servei de recollida de residus, la taxa per ocupació de la via pública amb taules i cadires i la taxa per expedició de documents administratius. Pel que fa a la taxa de recollida de residus, que portava congelada des del 2009 i es modifica seguint la directiva europea 2018/851 de residus, es proposa un increment del 57% de mitjana per a la majoria de persones contribuents. La taxa per ocupació de la via pública amb taules i cadires se simplifica i deixarà de meritar-se en funció dels m2 de l’espai públic ocupat per passar a tarifar-se en funció del número i la tipologia de taules utilitzades. I pel que fa a les taxes aplicades a l’expedició de documents administratius, es modifica la relativa a la reserva de l’espai per l’aparcament de vehicles per a persones amb mobilitat reduïda. Així mateix, també es proposen modificacions en l’ordenança fiscal número 3, reguladora de l’Impost de vehicles de tracció mecànica, i l’ordenança fiscal número 26, que regula la prestació de serveis en la piscina municipal i instal·lacions esportives.
L’ordenança que pateix una modificació més significativa és la número 27, reguladora de la gestió dels residus municipals, que no s’actualitzava des de l’any 2009. El regidor d’Hisenda, Daniel Farriols, ha explicat que “la modificació ve motivada per dos temes, un d’àmbit local, ja que des del 2009 no es modificava l’ordenança i teníem el preu de la taxa congelat en 131,25 euros pels residus domèstics, però en canvi els costos han anat augmentat de forma significativa al llarg d’aquests 15 anys i calia fer una actualització”. I el segon motiu és la directiva europea 2018/851 sobre residus, que imposa que la taxa de recollida de residus ha de cobrir el 100% dels costos vinculats a la recollida i la gestió del servei per incentivar la conscienciació ciutadana i el reciclatge. Així doncs, la nova taxa proposada passarà a ser de 206,50 euros anuals per domicili, cosa que suposa un increment del 57% per a la majoria de persones contribuents, excepte per a les veïnes del barri de Can Sedó, on l’increment és del 107%. Paral·lelament, sota la idea d’incentivar el reciclatge, les bonificacions per fer ús de la deixalleria municipal també inclouen modificacions i la nova ordenança amplia del 20 al 25% la reducció de la taxa de recollida d’escombraries per a la ciutadania que faci 11 o més entrades de recollida selectiva a la planta d’Esparreguera. Amb la màxima bonificació aplicada, la taxa a pagar quedaria situada en 165,2 euros anuals.
Pel que fa a la taxa de recollida de residus que s’aplica al comerç, aquesta oscil·larà depenent de la tipologia de l’activitat econòmica i dels metres quadrats de l’establiment i se situarà entre 337 euros anuals per a comerços no alimentaris de fins a 100 m2 i els 7.776 euros per a un supermercat de més de 3.000 m2. Els nous preus de la taxa de recollida de residus s’estima que cobreixin, en conjunt, el 90% dels costos del servei, que és de 2.102.487 euros en el cas del servei dels residus domèstic i de 419.343 euros en el cas de la recollida de residus comercials. Amb la nova proposta de preus, la recaptació prevista cobrirà gairebé el 96% del cost de la gestió de residus de particulars i el 62,5% del cost de la gestió de residus comercials. “Això ens permetrà anar treballant per cobrir progressivament el total que ens fixa la directiva europea”, ha apuntat Farriols.
Altres ordenances fiscals que també es portaran a debat i votació al Ple d’aquest mes d’octubre seran la número 10, reguladora de l'ocupació de terrenys d'ús públic amb taules i cadires amb finalitat lucrativa, i la número 16, aplicada a l’expedició de documents administratius. Pel que fa a la taxa de taules i cadires, aquesta se simplifica i deixarà de meritar-se en funció dels m2 de l’espai públic ocupat per passar a tarifar-se en funció del número i la tipologia de taules utilitzades. Així, durant la temporada compresa entre els mesos d’abril i setembre, per cada taula de 2 persones els establiments pagaran 54 euros i per cada taula de 4 persones, 61,58 euros. Si la liquidació es fa anualment, per cada taula de dos persones els establiments tributaran 61,68 euros, i per cada taula de 4 persones, 115,68 euros. Per les taules i cadires situades sota de tendals o marquesines, la taxa serà de 114,24 euros per cada m2 i en cas que els establiments vulguin fer ampliacions puntuals de la capacitat de les seves terrasses es cobrarà un mòdul addicional de 89,84 euros que cobrirà les noves taules i cadires situades a l’espai públic de manera extraordinària. “L’objectiu era simplificar l’ordenança per fer-la més senzilla i facilitar el control de les necessitats, tant per a les persones propietàries dels establiments com per l’administració”, ha subratllat Farriols.
D’altra banda, en relació a l’ordenança fiscal número 16, reguladora de les taxes aplicades l’ expedició de documents administratius, es modifica la relativa a la reserva de l’espai per l’aparcament de vehicles per a persones amb mobilitat reduïda, la qual havia estat derogada l’any 2020. La nova tributació està destinada a cobrir les despeses d’instal·lació de la senyalització vertical i horitzontal i s’aplicarà en quatre diferents. El primer, per a persones amb rendes inferiors a 1’5 vegades l’Indicador de Renda de Suficiència (IRSC), que serà de 55,75 euros; el segon, per a rendes inferiors a 2 vegades l’IRSC, de 139,28 euros; el tercer, si el nivell de renda és inferior a 2’5 vegades l’IRSC, de 22,85 euros; i el quart per a persones amb rendes superiors a 2’5 vegades l’IRSC, que pagaran 278,56 euros per l’adequació de l’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda amb caràcter privatiu.
Altres ordenances fiscals que el govern municipal proposarà modificar en el Ple ordinari de la corporació que tindrà lloc demà dimecres són l’ordenança fiscal número 3, reguladora de l’Impost de vehicles de tracció mecànica, i l’ordenança fiscal número 26, que regula la prestació de serveis en la piscina municipal i instal·lacions esportives. Pel que fa a l’impost de vehicles, s’afegeix una excepció a la bonificació del 45% d’aquest impost per als vehicles híbrids, que ara deixaran de gaudir-la si les emissions de CO2 superen els 120 grams/kilòmetre, mentre que els vehicles elèctrics i zero emissions continuaran tenint el 75% de bonificació. Finalment, la modificació de l’ordenança reguladora de les taxes de la piscina municipal consisteix en canviar la liquidació de la quota d’activitats extraescolars de 80 euros, que passaria de ser anual a cobrar-se en 10 mensualitats de 8 euros. El regidor d’Hisenda ha apuntat que “amb l’actualització de les ordenances fiscals l’Ajuntament preveu recaptar 1'45 milions d’euros més que el 2024, cosa que ajudarà a finançar els costos de funcionament dels diferents serveis municipals”.
Comparteix aquest contingut