Tanca
Convivència Mediació 19 de gener de 2024

El Servei Municipal de Mediació ha atès 43 sol·licituds durant el 2023

El dia 21 de gener se celebra el Dia Europeu de la Mediació i, en aquest marc, el servei ha donat a conèixer les dades d’actuació de l’any passat, en el qual ha atès a un total de 79 persones en casos de mediació vinculats majoritàriament a l’àmbit veïnal, seguits dels processos relacionats amb temes familiars i d’activitats econòmiques

El Servei de Mediació de l’Ajuntament d’Esparreguera ha atès 43 sol·licituds i un total de 79 persones durant el 2023. Així ho ha donat a conèixer en motiu de la celebració, diumenge 21 de gener, del Dia Europeu de la Mediació, una jornada que vol impulsar aquest instrument de gestió alternativa de conflictes basat en el diàleg, l’escolta i el respecte mutu entre les parts. Els casos de mediació atesos durant l’any passat pel servei municipal estaven majoritàriament vinculats a l’àmbit veïnal, seguits dels processos relacionats amb temes familiars i d’activitats econòmiques. A la vila el servei de mediació es presta a través de l’Associació per la Recerca i l’Acció Social Vincle i és una prestació gratuïta que el consistori posa a l’abast de la ciutadania per a facilitar un procés de trobada, diàleg i gestió responsable i compartida de la convivència en l’àmbit privat, ja sigui interpersonal o comunitari. Per a celebrar el Dia Europeu de la Mediació, el servei ha programat un espai temàtic a Ràdio Esparreguera, que es va emetre el passat dimecres 17 de gener, i la difusió d’uns díptics amb informació sobre els beneficis de la mediació que repartiran l’alumnat mediador de les escoles Montserrat i Estel.

La responsable del servei a Esparreguera, la mediadora Elena Fita, ha destacat “l’aposta cada cop més ferma de totes les administracions, a tots els nivells i en tots els àmbits, per la mediació i les pràctiques restauratives per adquirir eines per a la prevenció i la gestió dels conflictes abans que esclatin”. En aquest sentit ha subratllat que, des la Unió Europea fins a les administracions locals i des dels àmbits educatiu i esportiu fins a la justícia estan posant en pràctica aquesta eina de resolució pacífica de conflictes. Fita també ha senyalat el “pes cada cop més quantiós dels serveis i projectes de convivència en la prevenció dels conflictes, especialment formacions i tallers per a dotar a la població d’eines de gestió de les emocions i eines de comunicació per a saber entomar els conflictes de forma pacífica i positiva”.

De les 43 sol·licituds i processos de mediació atesos durant l’any passat pel Servei de Mediació d’Esparreguera, els més nombrosos han estat relacionats amb l’activitat veïnal per temes vinculats a problemes de sorolls, olors, gossos, tanques i arbrats entre parcel·les. Els segueixen els casos relacionats amb temes familiars, per gestió d’herències o disputes entre exparelles, germans i intergeneracionals; i, finalment, hi ha els processos relatius a activitats econòmiques, que engloben problemes contractuals, de llicències o vinculats a sorolls i olors d'activitats econòmiques. Paral·lelament, des del servei també es van fer formacions i intervencions a cinc centres educatius del municipi, les escoles Montserrat, Taquígraf Garriga, Mare de Déu de la Muntanya, Estel i l’institut El Cairat. “Hem fet formacions a tutors i a claustres sencers en pràctiques restauratives i cercles de diàleg, projectes de mediació a l’escola amb la formació a alumnat mediador i també assessoraments en casos de conflictes a l’aula”, ha explicat Elena Fita.

Per fer ús del Servei de Mediació Municipal és necessari demanar cita prèvia a l’Oficina d’Atenció Ciutadana o contactar-hi a través del correu electrònic de [email protected]. El servei ofereix atenció a la ciutadania els dilluns i dimecres de 10 del matí a 2.30 del migdia i de 3 del migdia a 7 del vespre, i els divendres de 8.30 del matí a 2 del migdia.