El Servei Públic de Consum d’Esparreguera va atendre, durant el 2024, 576 persones usuàries i 485 sol·licituds, de les quals 354 atencions es van canalitzar a través l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC); mentre que el Servei de Mediació en matèria de consum va rebre 131 sol·licituds. Així es desprèn de les dades que ha donat a conèixer aquesta setmana la Regidoria de Promoció Econòmica en motiu de la celebració dissabte 15 de març del Dia Mundial de les Persones Consumidores. Des d’aquest servei també es realitzen activitats de sensibilització en matèria de consum responsable, que engloben tant campanyes específiques com xerrades i tallers a les escoles, i de les quals es van realitzar 11 actuacions al llarg de l’any passat. Paral·lelament, per a commemorar el Dia Mundial de les Persones Consumidores, aquesta setmana Ràdio Esparreguera emetrà una programació especial amb un seguit d’entrevistes diàries vinculades als drets dels consumidors i consumidores.
En la memòria d’actuació del Servei Públic de Consum d’Esparreguera 2024, s’indica que el sector que ha rebut més consultes a l’OMIC ha estat el dels subministraments bàsics, que representa un 30% del total de les consultes, mentre que un 14% correspon a casos vinculats al comerç i també hi ha un 52% de consultes que engloben altres serveis, entre els quals destaquen les consultes sobre entitats bancàries i d’altres serveis professionals. Pel que fa a les vies d’atenció, la majoria, el 59%, s’han realitzat de manera digital, a través del correu electrònic; les atencions presencials a les oficines de Cal Trempat representen el 38,4% del total i les atencions per via telefònica el 2,5%. Aquest servei rep una aportació econòmica en el marc per part del Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona que, per al 2024, va ser de 19.998 euros.
En referència al Servei de Mediació en matèria de consum ha gestionat 1.165 interaccions amb persones usuàries corresponents a 131 expedients de mediació oberts el 2024. Del total de consultes rebudes, la majoria estan vinculades als subministraments bàsics, un 25%, i, dins d’aquest àmbit els temes més demanats han estat vinculats a la llum i la telefonia. També hi ha un 15,3% d’atencions vinculades a l’àmbit del comerç i un 59,5% d’atencions que s’engloben a casos d’altres serveis, entre els quals destaquen els vinculats a entitats bancàries i reparació d’automòbils.
La regidora de Promoció Econòmica, Montserrat Vilardosa, ha explicat que “els temes que ens consulta la ciutadania al Servei Públic de Consum varien en funció dels anys i les modes o l’actualitat, l’any passat per exemple hi hagut moltes demandes sobre hipoteques, interessos bancaris i també sobre el preu d’energia”. En referència al Servei de Mediació el 32% de les mediacions realitzades han arribat a un acord entre les parts, mentre que el 33% no han arribat a acord i en el 195 dels casos no s’ha acceptat la mediació. En aquest sentit, Vilardosa ha valorat positivament “el nombre de mediacions que han arribat a bon port, perquè des del servei només es fa d’intermediari, la decisió final és de les persones usuàries”. Així mateix, la regidora també ha destacat que de les 576 persones usuàries ateses pel servei durant el 2024, el 57,64% han estat dones i el 42,36% homes.
D’altra banda, el Servei Públic de Consum també ha fet, durant el 2024, diverses actuacions de sensibilització en matèria de consum responsable amb l’objectiu d’informar a la població. Concretament s’han realitzat 11 accions entre les quals trobem, les campanyes “Mes del comerç just” de la Diputació de Barcelona i “El teu consum 1 et defineix i 2 ens transforma” de l’Agència Catalana de Consum, així com diferents xerrades sobre “Informació sobre al·lèrgens”, “Informació sobre els requisits mínims exigibles als establiments”, “Ciberseguretat per a la Gent Gran” o els tallers “Oh! La Joguina no juga” i “De l’escola al Centre Comercial”, que es va fer als centres educatius del municipi.
Paral·lelament, durant aquesta setmana amb motiu Ràdio Esparreguera emetrà una programació especial en motiu del Dia de les persones consumidores, dins del magazín matinal La Ràdio, amb un seguit d'entrevistes diàries de temàtica vinculada amb els drets dels consumidors. Avui la protagonista ha estat la regidora de Promoció Econòmica, Montserrat Vilardosa, que ha presentat les dades de la memòria de gestió del servei i la campanya de control i disciplina en mercat a 100 establiments del centre urbà. El dimarts, a les 11.30 del matí, l’entrevistat serà Àlex Cànovas, tècnic de la Unió de Consumidors de Catalunya, per a parlar sobre les assegurances. Dimecres, a les 12.05 del migdia, el tema a tractar seran les ciberestafes amb Isabel Pons, tècnica en serveis al consumidor i membre de la junta directiva d’AICEC-ADICAE. La programació seguirà dijous, a les 11.30 del matí, amb l’entrevista a Josep-Ramon Mut, president delegat de l'Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública, sobre la campanya “Si sembla fake, ho és” i divendres, a les 12.05 del migdia, el protagonista serà Isidor Garcia Sanchez, director de l’Agència Catalana de Consum, que parlarà sobre El consum: entre la raó i l’emoció.
Comparteix aquest contingut