Tanca
Seguretat Ciutadana Mobilitat 24 de gener de 2024

Els accidents de trànsit en vies urbanes augmenten un 6% a Esparreguera durant el 2023

Segons les Dades de Seguretat de la Policia Local d’Esparreguera, l’any passat es van registrar 139 accidents de trànsit en vies urbanes, però cap d’ells amb víctimes mortals. Les dades també indiquen que s’han incrementat un 36% les proves d’alcoholèmia i un 16,5% les denúncies de la policia per causes vinculades a l’estacionament

Esparreguera ha registrat 139 accidents de trànsit en vies urbanes durant el 2023, un 6% més que durant el 2022. Així es desprèn de les Dades de Seguretat de la Policia Local d’Esparreguera, que es presentaran públicament a la propera Junta Local de Seguretat. El document també indica que els accidents amb persones ferides en vies urbanes s’han incrementat un 12%, passant de 25 a 28, i augmenten els ferits greus, que passen d’un a dos, mentre que els lleus es mantenen, amb 32 registrats, i no es registra cap víctima mortal. Pel que fa a les activitats de prevenció i control, els agents del cos de seguretat municipal han realitzat 145 controls de trànsit planificats, un 11,6% menys que l’any passat, i 1.527 proves d’alcoholèmia, un 36% més de les que van dur a terme el 2022. En referència a les denúncies de mobilitat, la Policia Local n’han interposat un total de 2.035 per causes vinculades a l’estacionament, un 16,5% més que el 2022, i 351 relacionades amb la circulació, un 31,2% menys que l’any passat.

En referència a les causes d’aquest lleuger increment en l’índex d’accidentalitat del municipi, el sergent en cap de la Policia Local d’Esparreguera, Tomàs Penalva, ha apuntat que “en els darrers anys, a causa de la pandèmia, es va reduir la mobilitat a l’estrictament necessari, i hem detectat que després d’això tothom viu més al dia, hi ha més mobilitat i més presència en l’espai públic”.  Les causes d’aquest increment d’accidents també poden estar vinculades, segons el sergent, a circular a una velocitat inadequada per les circumstàncies de la via o a l’increment de l’antiguitat del parc mòbil. “Ara caldrà analitzar els punts exactes on s’han produït els accidents per si hi ha circumstàncies conjunturals millorables, com l’estat de la carretera, la visibilitat o la senyalització”, ha afirmat Tomàs Penalva, qui ha destacat com a dada “molt positiva” que, “malgrat el lleuger increment de l’accidentalitat, no s’ha registrat cap víctima mortal en vies urbanes d’Esparreguera en els darrers 10 anys”. Paral·lelament, Penalva ha apuntat que “a partir d’ara també podrem contrastar aquestes dades amb la informació que ens donin les càmeres de videovigilància instal·lades als accessos del municipi i de l’illa de vianants, que ens permetran analitzar els fluxos de trànsit i la mobilitat”.

Pel que al tipus d’accident, el que ha registrat més casos és el xoc contra objecte, que representa un 32% del total d’accidents del 2023. En segon posició se situa el fregament o col·lisió lateral (19%), seguit de l’envestida frontolateral (17%) i l’encalç (11%). “La tipologia d’accidents que més augmenta és el xoc contra objecte, que passa del 25 al 32% i està vinculat a causes com la inatenció o distracció a la conducció, errades del conductor o delictes contra la seguretat del trànsit per ingesta de begudes alcohòliques o substàncies estupefaents”, ha explicat el sergent en cap. Pel que fa a la seva localització dins del terme municipal, el centre de la vila, amb 42 accidents registrats, i les avingudes de Francesc Macià i de Francesc Marimon, amb 31, es mantenen com les zones que concentren més accidentalitat. Seguidament hi trobem Mas d’en Gall que suma 11 accidents registrats al barri i 5 a la carretera, el Castell amb 10 i el Barri Font i La Plana amb 8 accidents cadascun durant el 2023.

D’altra banda, el nombre d’atropellaments a vianants també ha augmentat, passant dels 6 registrats el 2022 als 9 de l’any passat, quatre dels quals van tenir lloc a les avingudes de Francesc Macià i Francesc Marimon i els altres cinc es van registrar en diferents barris. Els accidents s’han incrementat lleugerament en algunes zones com el centre, l’antiga carretera i Mas d’en Gall, però han disminuït notablement al polígon industrial de Can Roca i Can Comelles, Can Rial i Can vinyals i la Colònia Sedó. Paral·lelament, durant el 2023 es van fer 145 controls de trànsit planificats i de seguretat passiva, un 11,6% menys que el 2022, mentre que es van incrementar en un 36,1% les proves d’alcoholèmia, que van passen de 1.122 a 1.527. Entre les dades de les activitats de prevenció i control, també trobem que l’any passat es van fer 243 serveis de grua, 2.344 serveis de protecció escolar, 83 inspeccions de vehicles de transport escolar i 41 deteccions de vehicles abandonats.

Pel que fa a les dades de denúncies, l’any passat se’n van interposar 2.035 per causes de mobilitat estàtica, majoritàriament per estacionaments en guals, reserves i zones de càrrega i descarrega, així com en voreres i espais de vianants o estacionament perillós. També se’n van registrar 351 de dinàmiques, 147 de les quals per alcoholèmies, 36 per l’ús del telèfon mòbil i 26 per l’ús indegut de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP). Així mateix, es van interposar 190 denúncies per matèries competència del Servei Català de Trànsit, vinculades al permís de conduir, l’assegurança del vehicle o la ITV.