Tanca
Convivència Educació 25 d’abril de 2019

En marxa el projecte Enxaneta per prevenir el fracàs escolar

Aquesta iniciativa liderada per la Universitat de Vic es desenvoluparà, a partir del setembre, a les escoles Pau Vila i Roques Blaves amb l’objectiu de detectar abans la desafecció acadèmica en els infants i implicar la família en la seva educació escolar

Les regidories de Convivència i Educació posen en marxa, a partir del mes de setembre, el projecte Enxaneta per prevenir la desafecció, el fracàs i l’abandonament escolar. Es tracta d’una iniciativa liderada per la Universitat de Vic en coordinació amb l’Ajuntament d’Esparreguera que es desenvoluparà durant dos anys en dos centres educatius de la vila: el Pau Vila i el Roques Blaves. El projecte dotarà aquestes escoles de la figura d’un mentor que acompanyarà els infants i també les seves famílies en el seu procés d’aprenentatge.

El projecte Enxaneta té per objectiu detectar abans la desafecció acadèmica en els infants i implicar la família en la seva educació escolar. Per aconseguir-ho es treballa amb alumnes de 1r i 2n de Primària, que són edats en les que es construeixen les competències escolars bàsiques. A Esparreguera, després d’un anàlisi d’indicadors, contrastats amb els centres educatius i Inspecció d’Educació, el projecte Enxaneta es portarà a terme a les escoles públiques Pau Vila i Roques Blaves. Seran els mateixos centres juntament amb el grup motor del projecte, format per les direccions escolars, educadores socials i les tècniques d’Educació i Convivència de l’Ajuntament, els que faran la selecció dels 16 alumnes que participaran en el projecte, vuit en cada centre. “L’objectiu és garantir als infants una atenció individualitzada per treballar a partir dels seus interessos i capacitats”, explica la tècnica de Convivència de l'Ajuntament d'Esparreguera, Míriam Borrega.

El projecte treballa amb la figura del mentor -una persona graduada en educació social, magisteri, psicologia, pedagogia o animació sociocultural -, que s’encarrega d’oferir suport i acompanyar en les diverses situacions d’aprenentatge, tant als infants com les seves famílies. Es realitzaran sessions diàries, durant dues hores cada tarda, en les que el mentor treballarà amb els alumnes i un dia a la setmana també hi participaran activament les famílies. “No es tracta de fer un reforç escolar o ajudar a fer els deures, si no d’anar més enllà i treballar de manera lúdica les competències que l’escola valora i, alhora, apoderar les famílies per tal que, amb el temps, puguin acompanyar elles mateixes els seus fills i filles en l’escolaritat”, apunta la tècnica d’Acollida, Ona Viñas.