Des d’aquesta setmana els bitllets de transport urbà i interurbà d’Esparreguera vinculats al sistema tarifari integrat de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) són un 6,75% més cars. Tal com ja va anunciar l’ATM fa dues setmanes, des del 15 de gener han entrat en vigor les noves tarifes per aquest any 2024 i els nous preus dels diferents títols de transport públic de l’àrea metropolitana s’encareixen per adaptar-se a l’augment de l’IPC, malgrat que es mantenen les bonificacions actuals. En aquest sentit, el govern espanyol manté les bonificacions al transport públic per a tota la població, una bonificació que és del 30% del preu del bitllet i que se suma al 20% que assumeixen les comunitats autònomes i administracions locals, que en el cas de Catalunya també es manté. En referència a les targetes de transport públic comprades abans del 14 de gener, aquestes seran vàlides fins al 30 d’abril, tot i que en el cas de la T-verda i la T-16 mantindran la data de caducitat pròpia de cada títol. En canvi, l’ATM ha anunciat que no es podran bescanviar els títols de 2023 per títols de 2024, siguin estrenats o sense estrenar.
Les noves tarifes afecten el sistema tarifari de les diverses companyies que operen a Esparreguera (Monbus, Transport Generals d’Olesa, ALSA i Montferri), ja sigui en bus urbà o en transport interurbà en els trams amb tarifa integrada. Amb l’aplicació de l’increment del 6,75%, el bitllet senzill d’una zona costarà 2,55 euros, quan fins ara valia 2,40 euros; i la T-casual d'una zona passa dels 11,35 que costava l’any passat a un preu de 12,15 euros. El bitllet senzill de 3 zones, que és el que es necessita per anar d’Esparreguera a Barcelona, té un cost de 4,80 euros, quan fins ara en costava 4,50; i la T-Casual de 3 zones passa de 30,50 a 32,55 euros. La T-usual i la T-jove d’una zona, bonificades amb un 50%, passen dels 20 i 40 euros del 2023 als 21,35 i 42,70 euros, respectivament. La T-familiar passa dels 10 euros als 10,75 euros, i la T-grup, dels 79,45 als 84,80 euros. Les targetes comprades abans del 14 de gener seran vàlides fins al 30 d’abril, excepte la T-verda i la T-16 mantindran la data de caducitat pròpia de cada títol.
En referència a aquest increment en el sistema tarifari, el regidor de Mobilitat de l’Ajuntament d’Esparreguera, Alfons Puche, ha apuntat que “la part del cost que no subvenciona l’administració s’ha d’anar actualitzant i, després de molt temps congelades, les tarifes s’havien de posar al dia”. Tot i això, el regidor ha subratllat que “que l’increment sigui necessari no implica que hi estigui conforme, perquè juntament amb el preu hem de parlar de la qualitat de servei, i les deficiències històriques en el servei de transport públic que tenim a Esparreguera, tant en la línia Esparreguera-Barcelona com en la línia de bus urbà, no ajuden a la ciutadania a comprendre aquests increments perquè no s’ajusten a la qualitat prestada”.
D’altra banda, el regidor ha afegit que el mes que ve es reunirà amb la secretaria de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat per a tornar a reivindicar un canvi en el sistema de tarifa per zones, que “és injust i perjudica la població d’Esparreguera”. Puche aposta per “canviar-lo per un sistema més progressiu basat en el quilometratge i no en les actuals línies que divideixen zones”. Així mateix, el regidor esparreguerí també reclamarà a la Generalitat informació sobre l’estat de les auditories que es va comprometre a fer a l’empresa Monbus per analitzar el funcionament i la qualitat del servei, el compliment dels horaris establerts i la valoració de les persones usuàries.
Comparteix aquest contingut