L’Ajuntament d’Esparreguera estudia que l’empresa Sumar, que té l’encomana de gestió de la residència Can Comelles, assumeixi el servei de transport adaptat de les persones usuàries del Taller Ocupacional de Can Comelles (TOCC) a partir del mes de gener i durant tot el 2021. El consistori valora aquesta opció després que el 7 de desembre l’empresa Autocars Ravigo anunciés que deixava de prestar el servei per motius econòmics. La companyia es trobava en període de pròrroga de contracte, però havia demanat a l’Ajuntament un increment de la dotació econòmica, així com el pagament de la indemnització pels mesos en què, a causa de l’emergència sanitària de la Covid-19, el servei va quedar suspès. Les clàusules del contracte però, només permeten ampliar la prestació amb les mateixes condicions que el contracte original. La manca d'aquest servei, que afecta a 11 famílies d’Esparreguera usuàries del TOCC, s’ha suplert en alguns casos amb vehicles privats, però en d’altres ha fet que els usuaris no puguin accedir al centre per manca de transport.
L’empresa Ravigo prestava el servei de transport adaptat del TOCC des del 2013 i tenia contracte vigent fins aquest setembre amb una possible pròrroga d’un any, és a dir, fins al setembre de 2021. Al març, amb la declaració de l’Estat d’Alarma i el tancament del TOCC, es deixa de prestar el servei de transport adaptat, que no es reprèn fins al 21 de setembre, data de reobertura del Taller Ocupacional. La pròrroga del contracte estava en procés de tramitació des del febrer, però la companyia va manifestar que volia un increment pressupostari, cosa que no permetien els plecs administratius del contracte, i no va ser fins a finals d’agost que va comunicar que acceptava la pròrroga. Tot i això, davant l’actitud de l’empresa, que ha deixat de prestar unilateralment el servei setmanes abans de la fi del primer trimestre del curs, la coordinadora de l’Àrea de Drets Socials i Ciutadania, María Vallejo, ha afirmat que “no es formalitzarà la pròrroga” i ha anunciat que “s’està estudiant si jurídicament és possible demandar a Ravigo per incompliment de contracte”.
La companyia de transports al·lega que ha deixat de prestar el servei perquè reclama a l'Ajuntament aproximadament 15.500 euros entre indemnitzacions i mensualitats pendents. María Vallejo però, ha afirmat que “durant els mesos que no ha prestat el servei, és a dir, de març a setembre, l’empresa i els seus treballadors han cobrat de l’ERTE, i l’Ajuntament per tant només tenia pendent de pagament les indemnitzacions, que sumen un total d’aproximadament 12.000 euros”. La regidora de Serveis Socials Especialitzats ha explicat també que “el retard en els pagaments es deu al fet que l’empresa no ha presentat la documentació requerida com a mesura de pressió per a cobrar la indemnització, però sense la documentació no podíem procedir a la pròrroga del contracte i al pagament de les indemnitzacions”, el primer dels quals es farà en els propers dies.
La solució que estudia ara l’Ajuntament davant d’aquesta situació és encomanar a l’empresa Sumar aquest servei, ja que disposa d’un vehicle adaptat que prestava el transport del Centre de Dia de la residència, que des del mes de març està tancat per l’emergència sanitària. La coordinadora de l’Àrea de Drets Socials i Ciutadania ha afirmat que “com que Sumar ja té una encomana de gestió amb l’Ajuntament i es considera un mitjà propi, creiem que podrem agilitzar el procés per fer que el servei es pugui prestar a partir del 7 de gener”. L’objectiu és que Sumar presti el servei durant tot el 2021, mentre que es comença a preparar una nova licitació o bé es formalitza un conveni amb el Consell Comarcal del Baix Llobregat per a la prestació del servei, que seria l’opció per la qual aposta l’equip de govern.
El fet que des del 7 de desembre no es presti el servei de transport adaptat afecta a un total d'11 famílies d’Esparreguera. “Les que poden els porten amb els seus vehicles al TOCC i a les que no poden, els hem donat l’opció de fer seguiment telemàtic”, ha explicat la regidora de Serveis Socials Especialitzats. María Vallejo ha lamentat la “falta d’empatia i sensibilitat de l’empresa” i el fet que la situació estigui afectant al col·lectiu de persones usuàries del TOCC “que estan patint, perquè necessiten una rutina que ara, en molts casos, no poden tenir”.
Comparteix aquest contingut