Tanca
Mobilitat 10 d’agost de 2021

La línia que connecta Esparreguera i Olesa tindrà busos elèctrics la primavera de 2022

Serà una de les dues primeres línies on la Generalitat i FGC implementen el pla de descarbonització, que preveu substituir la flota que enllaça amb les estacions de Ferrocarrils per vehicles elèctrics. Els que s’utilitzaran a la línia M3 entre Esparreguera i Olesa seran de càrrega lenta nocturna i és previst que estiguin en circulació el segon trimestre de l’any que ve

La línia de transport públic interurbà que connecta Esparreguera amb l’estació de Ferrocarrils d’Olesa de Montserrat substituirà els actuals autobusos per nous vehicles elèctrics, que està previst que estiguin en circulació la primavera de 2022. Així doncs, se substituiran els dos autobusos dièsel de 12 metres que s’utilitzen actualment per uns altres dos d’elèctrics, que estaran dotats de bateria de càrrega lenta nocturna. Aquesta serà una de les dues primeres línies on es realitzarà aquesta substitució, juntament amb la que connecta l’estació de Sant Cugat del Vallès amb el polígon Can Sant Joan, però el Govern de la Generalitat té la intenció de fer-ho en fins a set línies que connecten amb les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) de tot el territori. La progressiva substitució de vehicles amb tracció mecànica per vehicles elèctrics s’emmarca en la política de descarbonitzar la mobilitat com un factor essencial en la lluita contra el canvi climàtic, alhora que contribueix a una millora de la qualitat de l’aire i a una reducció de la contaminació acústica.

La Direcció General de Transports i Mobilitat i Ferrocarrils van signar ahir els primers acords per a la substitució de l’actual flota d’autobusos d’aportació que connecten amb les estacions d’FGC per d’altres d’elèctrics. Els acords s’han signat amb les empreses concessionàries d’autobús, és a dir, amb Transports Generals d’Olesa en el cas de la línia del Baix Llobregat Nord, i suposen l’adquisició de nous vehicles menys contaminants. Amb aquest objectiu, se substituiran els dos autobusos dièsel de 12 metres que realitzen actualment el trajecte de la línia M3 entre Esparreguera i Olesa per uns altres dos d’elèctrics. Pel que fa al sistema d’alimentació, els nous autobusos estaran dotats de bateria de càrrega lenta nocturna alimentada a les mateixes cotxeres que usa l’operador.

El juliol de l’any passat, ja es van realitzar les primeres proves de bus elèctric a la línia M3, que, amb una demanda de 44.000 viatges/any (dada de 2019) serà de les primeres línies en incorporar aquests nous vehicles. Es tracta d'una actuació innovadora ja que actualment l’ús de vehicles elèctrics s’adreça principalment a la prestació de serveis en àmbits urbans i, per tant, cal treballar amb els proveïdors de vehicles i amb els operadors per garantir que els busos elèctrics triats garanteixin l’autonomia i fiabilitat necessàries així com el sistema de càrrega més adequat en funció de les característiques específiques del recorregut a cobrir. El regidor de Mobilitat, Toni Molar, ha subratllat “la importància de substituir els combustibles fòssil per energies més verdes, que ens permetin reduir emissions i anar cap a una mobilitat més sostenible” i, en aquest sentit, ha recordat que el consistori té previst instal·lar, a finals d’any, diversos punts de recàrrega de vehicles elèctrics al municipi.

A la resta de línies en les que es preveu realitzar també aquesta substitució s’estan fent proves amb diferents vehicles i fabricants per determinar l’opció tècnicament més viable per a cada recorregut. Les línies que s’estan analitzant són: Bellaterra-Parc de l’Alba; Sant Vicenç dels Horts-Torrelles de Llobregat; Capellades-estació; Piera-urbanitzacions; i Piera-Hostalets de Pierola. El total de les set línies d’aportació d’aquest pla de descarbonització tenen una demanda anual de prop de 700.000 viatges (dada de 2019).