Tanca

La Regidoria de Promoció Econòmica presenta els resultats i serveis impulsats al llarg del 2024

La memòria del servei recull les dades d’activitat de l’any passat en els diferents àmbits que conformen la Promoció Econòmica i destaca que el Centre Local de Serveis a les Empreses i l’Emprenedoria va atendre 136 negocis, el Servei Públic de Consum va gestionar 485 sol·licituds i el Servei Local d’Ocupació comptava amb 2.019 persones usuàries registrades

L’Ajuntament d’Esparreguera ha publicat aquest mes la Memòria del Servei de Promoció Econòmica corresponent a l’any 2024, que recull les actuacions realitzades en els àmbits d’Ocupació, Empresa, Comerç, Consum, Emprenedoria, Turisme i Acció Jove. Segons el document, el Centre Local de Serveis a les Empreses i l’Emprenedoria va prestar 234 serveis a un total de 136 empreses, 40 de les quals eren de recent creació o emprenedores, i 96 amb més de tres anys de trajectòria. En l’àmbit del comerç, destaca la posada en marxa de dues noves iniciatives: el circuit de tapes T’apalanques, vinculat al Festival de Circ Contemporani d’Esparreguera, i el Mercat Origen del Parc Rural del Montserrat. Pel que fa al mercat de venda no sedentària, es van registrar 68 parades actives durant el 2024. En matèria de consum, el Servei Públic de Consum va gestionar 485 sol·licituds, de les quals 354 es van atendre a través de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC). El Servei Local d’Ocupació, per la seva banda, va comptar amb 2.019 persones usuàries registrades i, en l’àmbit de l’acció jove, es va desplegar el Programa de Suport a l’Ocupació Juvenil, que ha arribat a un total de 368 joves del municipi. Finalment, en l’àrea de turisme, s’ha impulsat una línia de treball estratègica amb l’inici de la redacció del Pla Local de Turisme i l’adhesió a la Xarxa de Turisme Industrial de Catalunya (XATIC).

La regidora de Promoció Econòmica, Montserrat Vilardosa, ha assegurat que “pel departament de Promoció Econòmica la rellevància de la publicació de la segona memòria de gestió rau justament en això, en què durant 2 anys seguits el departament ha fet la tasca de comptabilitzar-se, exposar-se, reflexionar-se i donar-nos a nosaltres, al govern, l’ocasió de seguir en l’estratègia i el disseny d’un departament adequat a les necessitats actuals i amb una pretensió de creixement i consolidació a futurs”. La regidora ja afegit que “creiem honestament que estem posant els fonaments d’un territori que es pensa sencer, des de tots els àmbits, social, cultural i econòmic també, d’aquí la importància d’aquesta publicació com una font imprescindible de dades per poder dur a terme el projecte de govern”. Per la seva banda, el regidor de Turisme, Emprenedoria i Acció Jove, Albert Boixet, ha destacat que “arribem a l’equador del mandat amb la voluntat i necessitat de repensar les línies estratègiques del departament per garantir un servei més eficient i proper a la ciutadania”. Boixet ha ressaltat que “la incorporació de nou personal i l’increment pressupostari ens permeten avançar en la transversalitat i en la consolidació d’un departament que impulsi l’economia local amb força i coherència. És una tasca sovint poc visible però essencial per acompanyar i connectar les iniciatives privades i els col·lectius del municipi, perquè Esparreguera mereix un futur econòmic sòlid i dinàmic”.

Segons indica el document, el Centre Local de Serveis a les Empreses i l’Emprenedoria va realitzar 104 serveis d’informació, amb un increment del 20,9% respecte a l’any anterior, adreçats a 71 empreses, el 68,38% de les quals eren empreses de més de 3 anys i el 36,62%, de menys de 3 anys. També es va passar de 15 serveis d’assessorament puntual el 2023 a un total de 47 el 2024. Pel que fa a la realització de gestions administratives concretes, ja siguin adreçades a l’Ajuntament d’Esparreguera com a d’altres Administracions públiques, el 2024 es van realitzar 83 tràmits, el que implica un augment del 48,2% respecte el 2023. Es van atendre un total de 41 empreses usuàries, el 95,12% de més de 3 anys i un 4,88% de menys de tres anys. El segon valor que augmenta més notòriament és la prospecció, que passa de 6 empreses el 2023 a un total de 21 empreses diferents visitades durant el 2024. El 90,48% d’aquestes empreses tenen més de 3 anys d’antiguitat, mentre que el 9,52% tenen menys de tres. Des del servei també es van realitzar diverses accions de sensibilització, en les quals va incrementar un 57,4% la participació, que va passar de 63 a 94 persones. El motiu d’aquest increment és la inclusió d’accions com un Hackató juvenil a càrrec d’Heres Social, dues dinàmiques de networking, subvencionades per la Diputació de Barcelona, i una acció de millora de la competitivitat a càrrec de la PIMEC.

En l’àmbit del Comerç, Fires i Mercat de Marxants, des del març de 2024 amb la incorporació tècnica de comerç, el servei ha rebut 2.687 comunicacions a través de correu electrònic. L'equip del departament de comerç ha realitzat 7 visites presencials a comerços, restauració i serveis del municipi, 5 de les quals, amb col·laboració amb el consorci de turisme del Baix Llobregat. Amb coordinació amb la unitat de mobilitat de la policia d'Esparreguera, s'han d'un a terme 14 actualitzacions de la base de dades municipal. Pel que fa a les activitats, l’any passat es van estrenar dues noves activitats: el circuit de tapes T’apalanques en el marc del Festival de Circ Contemporani d’Esparreguera i el Mercat Origen del Parc Rural del Montserrat. A més, també es van organitzar les següents fires: FiraPassió, la Fira de la Cervesa, la Fira del Vi de la Gastronomia, la Fira de Santa Llúcia i la campanya de Nadal. Paral·lelament, en el mercat de venda no sedentària, que se celebra cada dijous, existien l’any 2024 un total de 68 parades que ocupaven un total de 570 metres lineals, dividits de la següent manera: 22 parades d’alimentació, 4 parades d’equipament de la llar, 39 parades de moda i tèxtil i 3 parades de salut i cosmètica. D’altra banda, el Servei Públic de Consum d’Esparreguera va atendre, durant el 2024, 576 persones usuàries i 485 sol·licituds, de les quals 354 atencions es van canalitzar a través l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC); mentre que el Servei de Mediació en matèria de consum va rebre 131 sol·licituds. El sector que ha rebut més consultes a l’OMIC ha estat el dels subministraments bàsics, que representa un 30% del total de les consultes, mentre que un 14% correspon a casos vinculats al comerç i també hi ha un 52% de consultes que engloben altres serveis, entre els quals destaquen les consultes sobre entitats bancàries i d’altres serveis professionals.

En referència al Servei de Mediació en matèria de consum ha gestionat 1.165 interaccions amb persones usuàries corresponents a 131 expedients de mediació oberts el 2024. Del total de consultes rebudes, la majoria estan vinculades als subministraments bàsics, un 25%, i, dins d’aquest àmbit els temes més demanats han estat vinculats a la llum i la telefonia. També hi ha un 15,3% d’atencions vinculades a l’àmbit del comerç i un 59,5% d’atencions que s’engloben a casos d’altres serveis, entre els quals destaquen els vinculats a entitats bancàries i reparació d’automòbils. D’altra banda, el Servei Públic de Consum també ha fet, durant el 2024, diverses actuacions de sensibilització en matèria de consum responsable amb l’objectiu d’informar a la població. Concretament s’han realitzat 11 accions entre les quals trobem, les campanyes “Mes del comerç just” de la Diputació de Barcelona i “El teu consum 1 et defineix i 2 ens transforma” de l’Agència Catalana de Consum, així com diferents xerrades sobre “Informació sobre al·lèrgens”, “Informació sobre els requisits mínims exigibles als establiments”, “Ciberseguretat per a la Gent Gran” o els tallers “Oh! La Joguina no juga” i “De l’escola al Centre Comercial”, que es va fer als centres educatius del municipi.

Paral·lelament, la memòria també indica que el percentatge de persones ateses al Servei Local d’Ocupació sobre la població d’entre 16 i 64 anys va ser del 64%, el que dona cobertura al 65,49% de persones ateses sobre el total de la població municipal aturada. Al mateix temps, s’han atès a un 65,63% de persones aturades sobre el total de persones ateses. Durant l’any 2023, el Servei disposava d’un total de 2.019 usuaris registrats i es van donar d’alta 296 nous usuaris, dels quals 44 són menors de 30 anys, 69 tenen entre 30 i 44 anys i 83 tenen més de 44 anys. A més, el servei va fer 1.026 accions d’orientació i tècniques de recerca de feina i 24 accions d’orientació al Club de la Feina.

En l’àmbit de l’acció jove en l’àmbit ocupacional, l’Ajuntament d’Esparreguera va posar en marxa l’any passat el Programa de Suport a l’Ocupació Juvenil, que durant el seu primer any de funcionament ha atès 139 joves en sessions individuals, 172 joves en sessions informatives i de difusió i 47 joves amb itineraris personalitzats i amb seguiment setmanal. En total, el Programa ha arribat a 368 joves del municipi d’Esparreguera. El programa ha comptabilitzat un 57,45% d’inserció de les persones participants (un total de 27 persones han trobat feina i s’han signat 33 contractes). Pel que fa a la tipologia de contractació el 39,39% dels contractes signats ha estat indefinit, enfront d’un 60,61% de temporalitat. Per altra banda, un 51,06% dels joves que han participat en els itineraris personalitzats han iniciat una formació durant l’any 2024. En total, 24 joves han realitzat una formació acadèmica o ocupacional.

Durant l’any 2024, l’Ajuntament d’Esparreguera ha impulsat diverses accions en l’àmbit del turisme amb l’objectiu de promoure el desenvolupament econòmic i la dinamització del municipi. Entre les actuacions destacades hi ha l’adhesió a la Xarxa de Turisme Industrial de Catalunya (XATIC), una associació que integra l’oferta de turisme industrial més àmplia del territori. També s’ha contractat una tècnica d’atenció a les persones amb mitja jornada de dedicació per dur a terme les accions del Departament de Turisme. A més, s’ha iniciat la redacció del Pla Local de Turisme i del Catàleg de Punts d’Interès Turístic, amb l’objectiu d’establir les bases per gestionar l’activitat turística a Esparreguera a través d’una planificació estratègica que fomenti la promoció econòmica i turística del municipi.