Tanca
Consum 18 de febrer de 2020

Més de 350 infants participen en les xerrades de consum responsable a les escoles

El servei de Consum de l’Ajuntament d’Esparreguera ofereix tallers de sensibilització per a alumnes de diferents cursos per a informar-los dels drets de les persones consumidores i conscienciar-los sobre les conseqüències econòmiques i socials de les compres, la privacitat a internet i la seguretat en les compres on-line

Un total de 354 alumnes de cinc centres educatius del municipi participen aquest curs en les xerrades informatives sobre consum responsable que ofereix l’Ajuntament d’Esparreguera a través del servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona. Es tracta d’accions de sensibilització adreçades a alumnes de primària, secundària i batxillerat que tracten diferents aspectes relacionats amb el consum, des de les compres a través d’internet i l’ús de les dades dels perfils que creem a les xarxes socials a la importància de reflexionar sobre les nostres necessitats i el tipus de consum que realitzem. Les xerrades s’han començat a realitzar aquest mes de febrer a les escoles Estel i Roques Blaves, i el proper mes de març es faran al Montserrat, El Puig i l’institut El Castell.

La regidora de Promoció Econòmica de l’Ajuntament d’Esparreguera, Mari Carmen Sáez, a explicat, en declaracions a l’emissora municipal, que aquestes accions volen “posar l’accent en coses del dia a dia en les que a vegades no parem atenció, com pensar abans de consumir per evitar la compra compulsiva o informar-nos amb antelació per fer compres responsables, com per exemple, en el cas del tèxtil”. Mari Carmen Sáez també ha destacat la importància d’adreçar aquestes xerrades als infants “perquè explicaran tot el que han treballat i après a les seves famílies, augmentant així la difusió del concepte de consum responsable”.

Des del 2017 el servei de Consum de l’Ajuntament ofereix anualment als centres educatius del municipi la possibilitat d’acollir xerrades que ofereixen persones tècniques especialistes en l’àmbit del consum. El nombre de participants es limitat i enguany hi participen cinc centres que acolliran tres xerrades diferents. “Un forat al moneder” està adreçada a alumnes de 3r i 4t de primària per conscienciar-los de les conseqüències econòmiques i socials de les nostres compres i reflexionar, abans d’adquirir qualsevol producte o servei, sobre quines són les nostres necessitats. “S’utilitza una metodologia molt interessant que consisteix en escenificar diverses situacions per treballar algunes idees com les compres compulsives, l’endeutament, comprar només per “moda”, no comparar amb d’altres productes...”, explica la regidora de Promoció Econòmica.

La xerrada adreçada als alumnes del cicle superior de primària porta per títol “De l’escola al centre comercial” i pretén sensibilitzar als infants dels seus drets com a persones consumidores i fomentar els valors de consum responsable treballant conceptes com diferenciar entre producte i servei, saber com actuar en el cas d’haver de formalitzar una reclamació o conèixer què fan els Serveis Públics de Consum. Per últim, hi ha la formació adreçada als alumnes de secundària i batxillerat “Qui veu el meu perfil i privacitat a internet” que vol conscienciar als més joves sobre les conseqüències de l’ús intensiu i irreflexiu de les xarxes socials, i la quantitat de dades personals que s’emmagatzemen sobre cada un de nosaltres. Així aprenen, entre d’altres, que són les bases de dades de perfils socioeconòmics dels usuaris, consells i precaucions per comprar amb seguretat a internet, com evitar els enganys i les estafes i com emprar les contrasenyes.