Tanca
Mobilitat 27 de maig de 2022

Aquest estiu començarà la prova pilot del servei de bus urbà a demanda

Es tracta d’un nou sistema de transport flexible que mantindrà les expedicions en horari de matí i inclourà el servei a demanda en les expedicions de la franja de tarda i dels caps de setmana i festius. Paral·lelament, l’Ajuntament s’ha reunit amb el Consell Comarcal per tractar sobre la millora de la connexió d’Esparreguera amb Barcelona i Martorell

Aquest estiu començarà la prova pilot del nou sistema flexible de transport urbà municipal, que suposarà la conversió de les expedicions del bus urbà de la franja de tarda i dels caps de setmana i festius a un servei de transport a demanda. Aquest nou model sorgeix de l’estudi d’optimització del servei, realitzat per l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) i l’Ajuntament d’Esparreguera, després d’analitzar el sistema de mobilitat existent, que actualment opera Monbus. La prova pilot, que està pendent d'una actualització del conveni que ha d'aprovar la Generalitat, és previst que s’iniciï durant el mes de juliol i s’allargui fins al desembre, servirà per a valorar el funcionament d’aquest nou model i acabar d’ajustar-ne les condicions de cara a poder-les incloure en el nou conveni de prestació del servei de transport urbà. Paral·lelament, el consistori s’ha reunit aquesta setmana amb el Consell Comarcal del Baix Llobregat per a supervisar l’estat en què es troba la proposta d’implementació d’una nova línia exprés entre Esparreguera i Barcelona i les millores previstes en la línia Esparreguera-Martorell.

L’estudi realitzat per l’AMTU per valorar l’eficàcia de la posada en marxa d’un sistema de transport urbà flexible constata que, actualment, l’activitat principal del bus urbà es concentra entre els barris de Mas d’en Gall i Can Rial amb el centre de la vila i a les connexions amb les línies interurbanes. L’informe també apunta que la demanda d’autobusos urbans mou unes 126 persones cada dia laborable, el que suposa unes 37.000 persones a l’any, una demanda que es considera insuficient per donar consistència al sistema. Per aquest motiu, el consistori aposta per canviar el model i, amb la implementació de la prova pilot, el bus urbà prestarà el servei actual amb circuit permanent de dilluns a divendres no festius entre les 5.30 del matí i les 3 de la tarda. A partir d’aquesta hora i fins les 10.20 de la nit el servei passarà a ser a demanda, com també ho serà els dissabtes, diumenges i festius en horari de 10 del matí a 4.20 de la tarda.

El servei a demanda el prestarà la mateixa operadora Monbus i es podrà sol·licitar a través d’una aplicació mòbil o via trucada telefònica, que caldrà realitzar el dia anterior abans de les 8 del vespre. L’assignació del servei es farà mitjançant una roda d’assignació pel repartiment equitatiu dels serveis sol·licitats. La prova pilot s’allargarà fins a finals d’any i servirà per a valorar el funcionament d’aquest nou model de transport flexible i acabar d’ajustar els detalls tècnics del servei per adaptar-lo a les necessitats reals de mobilitat del municipi. En aquest sentit, tot i que no s’ha inclòs en aquesta prova pilot, el consistori vol valorar també econòmicament la possibilitat d’incloure la Colònia Sedó i els polígons industrials nord i sud de la vila en aquest nou sistema. La voluntat del govern municipal és poder aplicar aquest nou model de transport a demanda de manera definitiva el 2023.

D’altra banda, l’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, i el regidor de Junts per Esparreguera, Jordi Mestres, s’han reunit aquesta setmana amb la consellera de Mobilitat i Sostenibilitat del Consell Comarcal del Baix Llobregat, Laia Flotats, per tractar sobre la mobilitat a Esparreguera. Durant la reunió, van fer referència a les millores en la línia de transport públic interurbà per millorar la connexió del municipi amb Martorell i Barcelona, que és previst que s’implementin durant el 2022. Actualment la Generalitat, que és qui té la competència en transport interurbà, està a l’espera de rebre una proposta sobre els horaris i parades de les dues línies per part de l’operador, l’empresa Monbús, que fins al 2028 té la concessió de les dues línies.

Aquestes millores sorgeixen de l’estudi elaborat pel Consell Comarcal del Baix Llobregat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i la Direcció General de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya. El document detecta 23 propostes de millora dels serveis de transport públic col·lectiu d’autobusos de la comarca, entre les quals s’inclouen, com a actuacions prioritàries, la creació d’un nou recorregut amb parades més adaptades a les necessitats de les persones usuàries en la línia El Bruc-Esparreguera-Martorell, que ha d’incloure parades a les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i de Renfe de Martorell; i un nou servei que uneixi directament Esparreguera amb Barcelona per descongestionar l’actual línia i donar una millor prestació.