El Projecte Educatiu de Ciutat (PEC) va celebrar divendres la primera sessió plenària d’aquest nou curs escolar que va servir per presentar els tres projectes que es proposa treballar aquest any: Camins de Pau, la creació d’un herbolari col·lectiu i la represa del llibre Coneguem Esparreguera. Durant la trobada, que es va celebrar a la sala d’actes de la Biblioteca Municipal L’Ateneu i va comptar amb una quinzena de persones assistents, també es va exposar el canvi d’enfocament que es vol donar enguany a aquest projecte per tal de superar l’etapa de reflexió i enfocar-la a la materialització de les actuacions que es projecten. Per aquest motiu, des de la Regidoria d’Educació, coordinadora del PEC, es va apuntar que es dotaria el projecte d’una partida pressupostària pròpia, responent així a una demanda formulada per les persones participants. El Projecte Educatiu de Ciutat és una proposta de participació ciutadana creada l’any 2017, en la qual hi participen membres de la comunitat educativa local i persones a títol individual per buscar sinergies i compromisos lligats a l’educació i al municipi.
Durant la primera sessió plenària del PEC d'aquest curs 2022-2023, celebrada el passat divendres, es va fer referència a la reconceptualització d'aquest projecte de participació. La Regidoria d'Educació va posar en valor l’espai participatiu del PEC i va proposar dotar-lo de més poder executiu i de recursos, amb la inclusió d'una partida pressupostària pròpia, la qual cosa era un dels aspectes més reclamats des de les comissions de treball. En aquest sentit, el regidor d'Educació, Juan Jurado, va explicar que “políticament creiem profundament en aquest projecte i ara, després d’un temps de reflexió, creiem que ha de fer un gir cap a una visió més pragmàtica, que es pugui materialitzar en accions concretes” i va afegir que “el PEC ha de configurar les idees i els projectes de futur en l’àmbit educatiu municipal i és un compromís de l'Ajuntament fer que aquests projectes i actuacions es duguin a terme”. El regidor també va deixar la porta oberta a un possible canvi de nomenclatura i conceptualització de l'espai del PEC reconduint-lo cap a un possible Comissionat d'Educació en un futur.
Per altra banda, els projectes que es van proposar per a treballar durant aquest curs van ser tres: Camins de Pau, la creació d'un herbolari col·lectiu i la represa del llibre "Coneguem Esparreguera". Pel que fa al primer projecte, la comissió propulsora va explicar la importància de treballar la pau com a element transversal i va avançar una jornada pensada pel 30 de gener, amb intervencions musicals i artístiques, on hi participarà la comunitat educativa i també la ciutadania en general. En relació a la segons proposta, la comissió de treball, impulsada pels Tallers d’Activitats Artístiques i Culturals, va exposar la creació d'un herbari col·lectiu a partir de la tècnica artística de l'Opus Tessellatum, o sigui, la creació d'un mosaic a partir de petites peces de terrissa (tessel·les) on s'hi estamparan diverses plantes i herbes de l'entorn proper d'Esparreguera. Cada persona podrà fer la seva tessel·la de ceràmica i la finalitat és poder instal·lar un mosaic col·laboratiu en alguna paret de la vila cap a finals de curs. Com a tercera i última proposta, es va plantejar la recuperació del treball realitzat per diversos centres escolars entorn del llibre Coneguem Esparreguera i la seva possible actualització i edició. La ciutadania integrant del PEC però, no va veure massa viable aquesta darrera proposta per l'alt volum de feina que podria comportar, tant als centres escolars com a les comissions de treball i es va contemplar el treball per parts temàtiques.
Durant l'acte, també es va fer un repàs del treball dut a terme pel PEC des de la seva creació, l'any 2017, i es va fer balanç de la comissió de treball del projecte Camins escolar segurs. Les persones integrants de la comissió de treball van lamentar el fet que el projecte no es pogués dur a terme per manca de pressupost i s'hagués de recórrer als pressupostos participatius, sense tenir a més acompanyament en la gestió. El projecte Camins escolars segurs va ser un dels guanyadors dels Pressupostos Participatius d'aquest any i inclou les actuacions de senyalització vertical i horitzontal en els carrers on hi ha presència d'escoles bressol, escoles i instituts, la limitació i control de la circulació amb vehicles, especialment a les escoles que estan situades al centre del poble, marcar les rutes que connectin els diferents barris amb els centres escolars garantint que siguin accessibles, la creació de zones per aturar-se momentàniament amb els vehicles per deixar i recollir els infants i habilitar zones d'aparcament a prop de les escoles i instituts pels usuaris que accedeixen amb patinets i bicicletes. El projecte està valorat amb 49.728 euros i es preveu la seva execució durant l'any 2023.
Comparteix aquest contingut