Tanca
Serveis Socials 17 d’abril de 2020

Els serveis socials de l’Ajuntament es reforcen per fer front al Covid-19

El servei d’atenció domiciliària, la teleassistència, els àpats a domicili, les targetes moneder i el programa de voluntariat han incrementat les seves prestacions des de l’esclat de la crisi sanitària. El programa de voluntariat també s’ha vist ampliat gràcies al conveni amb Creu Roja i des de la regidoria de Serveis Socials es treballa ara en un nou servei d’acompanyament en el dol

Des de l’entrada en vigor de l’Estat d’Alarma tots els serveis socials bàsics municipals s’han vist reforçats per donar cobertura als col·lectius de risc i en situació de vulnerabilitat per l’emergència sanitària. S’ha incrementat el nombre de persones ateses pel servei d’atenció domiciliària, la teleassistència municipal, el servei d’àpats a domicili, les targetes moneder i el programa de voluntariat i, gràcies al conveni amb Creu Roja, el programa de voluntariat també s’ha vist ampliat. Complementàriament la regidoria de Serveis Socials està estudiant la posada en marxa d’un nou servei d’acompanyament en el dol per donar suport psicològic a les persones que estan patint pèrdues de familiars com a conseqüència de l’epidèmia de coronavirus. Entretant, l’Ajuntament ha rebut avui una nova remesa d’equips de protecció individual (EPI’s) que destinarà al personal que continua treballant en la primera línia de risc de contagi.

El servei que més s’ha reforçat des de l’esclat de la crisi sanitària ha estat el de teleassistència, un servei prestat a través de la Diputació de Barcelona mitjançant l’empresa Televida Tunstall, que ha registrat 91 noves persones usuàries en les darreres setmanes. A totes elles se les està fent seguiment telefònic per bé que no rebran l’aparell de seguiment electrònic fins l’aixecament de l’emergència sanitària. D’altra banda, el servei d’atenció domiciliària, tot i registrar tres baixes recentment, també s’ha vist ampliat a 27 noves persones usuàries amb un total de 212 hores de servei addicionals a les que es venien prestant amb anterioritat a la crisi. Tot i aquest augment, el servei ha pogut continuar funcionant normalment i no ha entrat en col·lapse per manca de personal especialitzat.

El servei d’àpats a domicili s’ha estabilitzat en els darrers dies i s’ofereix a 15 persones d’Esparreguera, mentre que de targetes moneder se n’han repartit 55 de noves en les darreres setmanes. Aquestes targetes, amb saldos d’entre 50 i 100 euros mensuals segons el cas, es lliuraran a les famílies beneficiàries durant els mesos de març, abril i maig. L’increment de targetes moneder així com el servei d’àpats a domicili o les ampliacions dels serveis de teleassistència i atenció domiciliària han estat possibles a partir d’ una modificació pressupostària per valor de 77.000 euros duta a terme en l’àmbit de Drets Socials i Ciutadania de l’Ajuntament a finals del mes de març. Amb part d’aquesta dotació pressupostària, la regidoria de Serveis Socials Bàsics treballa ara per posar en marxa un nou servei d’acompanyament en el dol, que es durà a terme mitjançant una empresa especialitzada en suport psicològic, i que s’oferirà a persones que estan patint pèrdues de familiars com a conseqüència de l’epidèmia de coronavirus.

Aquests dies el serveis socials municipals també treballen en coordinació amb el departament d’educació de l’Ajuntament i Creu Roja donant suport al programa de voluntariat, que actualment està atenent 12 famílies d’Esparreguera gestionant l’entrega a domicili de productes d’alimentació, medicaments i higiene. La situació actual ha suposat un increment important del nombre de voluntaris que col·laboren amb Creu Roja. Al nostre municipi ara mateix treballen 2 equips, composats per 4 persones en total, en aquestes tasques de distribució d’aliments i altres productes de primera necessitat a famílies amb diferents situacions de vulnerabilitat. Hi ha una borsa d’entre 15 i 20 persones voluntàries inscrites per si fos necessari la seva col·laboració.

Des de l’inici de l’emergència sanitària i les primeres restriccions des de serveis socials es treballa en el seguiment de i l’atenció de grups poblacionals de risc i especialment vulnerables per aquesta situació. És el cas de persones més grans de 75 anys que viuen soles i sense cap servei assistencial o les persones usuàries del Centre Obert La Fulla, el Taller Ocupacional de Can Comelles o el programa Cabalbaix, considerats col·lectius sensibles i que poden presentar dificultats o requerir suport psicològic degut a la situació de confinament. Des de la declaració de l’Estat d’Alarma els serveis socials no fan atenció directa presencial però estan disponibles telefònicament (93 708 02 10), a través de whatsapp (607 680 082) i via correu electrònic ([email protected]) de dilluns a divendres, de 9 a 13.30h.

Arribada de nou material sanitari

La Diputació de Barcelona ha lliurat avui més materials EPI (Equips de Protecció Individual) a l’Ajuntament d’Esparreguera: 128 unitats d’hidroalcohol (250 ml), 60 unitats d’hidroalcohol (500 ml), 8 caixes de 50 mascaretes FFP2, 10 ulleres de protecció, 40 granotes, 11 caixes de 100 guants, 4 caixes de 100 casquets d’un sol ús, 70 bates d’un sol ús i 7 caixes de 100 peücs d’un sol ús. A més, l’Associació Catalana de Municipis (ACM) també ha posat a disposició del consistori 400 parells de guants, 400 mascaretes i 20 mascaretes FPP2, que avui s’aniran a recollir a Montcada i Reixach.

Amb l’arribada d’aquesta nova partida de material, des que es va decretar l’emergència sanitària pel coronavirus l’Ajuntament d’Esparreguera ha rebut d’ens institucionals un total de 2.360 mascaretes, 4.240 guants, 200 unitats d’hidroalcohol, 120 granotes, 20 ulleres de protecció, 400 casquets d’un sol ús, 70 bates d’un sol ús, 700 peücs d’un sol ús i 75 kits de detecció ràpida del Covid-19. A més, diverses empreses, entitats i particulars de la vila han fet nombroses aportacions que sumen 3.000 parells de guants d’un sol ús, 40 parells de guants gruixuts, 50 ulleres de protecció, 30 pantalles protectores, 50 litres d’hidroalcohol, 22 granotes i 436 mascaretes.

Tot aquest material s’està centralitzant a la caserna de la Policia Local d’Esparreguera i es distribueix, segons les necessitats, entre el personal municipal que es dedica als serveis essencials, com ara el personal de la residència de Can Comelles, les treballadores socials, la Policia Local i la brigada municipal, i que es troben treballant en la primera línia de risc de contagi.