L’Ajuntament d’Esparreguera ha activat un nou servei per a atendre a persones amb dificultats econòmiques i de mobilitat durant la situació d’emergència sanitària derivada de la Covid-19. Es tracta del servei d’àpats a domicili que, de moment, ja té sis persones usuàries i que es presta a través d’una modificació de contracte amb l’empresa que feia el càtering de les escoles bressol municipals, tancades des del 13 de març. Segons les previsions pressupostàries actuals, el consistori podria fer arribar aquest servei, que inclou el lliurament a domicili de tres àpats diaris, a fins a un centenar de persones. Des de Serveis Socials Bàsics també han ampliat el nombre de persones usuàries de la teleassistència, el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) i les targetes moneder per a garantir l’atenció als col·lectius més vulnerables.
El regidor de Serveis Socials Bàsics de l’Ajuntament d’Esparreguera, Emmanuel Ortí, ha explicat, en declaracions a l’emissora municipal, que “aquest servei, que va començar a funcionar dijous passat, vol garantir almenys tres àpats diaris – esmorzar, dinar i sopar- a totes aquelles persones que ho necessiten per problemes de mobilitat, derivats de la situació sanitària actual, sumats a falta de recursos econòmics”. Per cobrir tota la setmana, l’entrega dels aliments es fa en dos dies, tots els àpats es lliuren al domicili de les persones usuàries envasats en carmanyoles individuals, que es poden refrigerar i escalfar fàcilment al microones. El servei té un cost diari de 13 euros per persona i s’està prestant a través de Càtering Casanovas, l’empresa que porta el servei de menjador de les dues escoles bressol municipals, que actualment es troben tancades.
Inicialment els àpats a domicili comptaven amb vuit usuaris, però actualment s’han reduït a sis a causa de l’hospitalització de dos d’ells. El consistori però, té capacitat per a poder donar àpats a fins a un centenar de persones. Aquest nou servei s’ha posat en marxa per a donar resposta a un perfil d’usuari que suma tres dificultats – vulnerabilitat, problemes de mobilitat i econòmics-, que no poden quedar resoltes a través d’altres serveis de l’Ajuntament. En aquest sentit, Emmanuel Ortí ha puntualitzat que “hem de diferenciar el serveis: la targeta moneder és un ajut econòmic per fer la compra d’aliments per a persones que sí que es poden desplaçar; amb el SAD un professional es desplaça al domicili per a ajudar a fer algunes tasques, com cuinar, però el menjar l’has de tenir ja a casa; i la xarxa de voluntaris et porten menjar o medicaments a casa per una qüestió d’edat o de risc, però no per una dificultat econòmica”.
Per a poder atendre els diferents perfils de persones amb necessitats durant l’emergència derivada de la Covid-19, des de Serveis Socials Bàsics han reforçat els diferents serveis que presten. Així des que es va decretar l’Estat d’Alerta, s’han donat d’alta 58 nous usuaris de la Teleassistència Municipal i es preveu poder arribar fins als 150; el SAD ha incrementat en 140 hores el seu servei i atén a 14 persones i la targeta moneder ja disposa de 15 nous usuaris i s’ha augmentat el seu pressupost per a poder arribar fins a les 100 noves targetes. A més, aquesta setmana ha començat a funcionar la xarxa de voluntariat, que es gestiona conjuntament amb la Creu Roja del Baix Llobregat Nord, i que ja atén a quatre usuaris i també es repartiran les targetes moneder per als infants del Centre Obert La Fulla.
Durant els primers dies es van fer trucades a totes les persones majors de 75 anys del municipi per a detectar qui necessitava ajuda i no tenia suport de xarxa familiar i actualment es manté el seguiment telefònic a persones usuàries del Centre de Dia, del TOCC, de La Fulla, del SAD municipal, del servei de teleassistència de violència de gènere i del Cabalbaix, el pla supramunicipal sobre drogues i comportaments de risc i també es continua buscant població susceptible de necessitar ajuda. El regidor de Serveis Socials Bàsics ha subratllat que “aquesta és una feina col·lectiva de tot l’Ajuntament, no més la fan les professionals de Serveis Socials, també d’altres àrees com Igualtat, Convivència, Educació... estan donant un cop de mà per a poder fer aquest seguiment telefònic”.
Comparteix aquest contingut