Tanca
Mobilitat 21 de novembre de 2023

En marxa una campanya per recollir les queixes sobre el servei de bus urbà i interurbà

L’Ajuntament anima a la ciutadania a fer arribar totes les incidències i anomalies en el servei de transport públic que presta l’empresa concessionària Monbus a través d’una instància, que es pot presentar telemàtica o presencialment demanant cita prèvia a l’OAC. Les instàncies recollides es remetran a la Generalitat per a reclamar millores en les línies de bus urbà i interurbà

L’Ajuntament d’Esparreguera ha posat en marxa, aquesta setmana, una campanya informativa per a vehicular les queixes de la ciutadania sobre el servei de transport públic urbà i interurbà del municipi, que presta l’empresa concessionària Monbus. La campanya, que es visible a través de cartells informatius col·locats a les parades de bus i també es difon a les xarxes socials municipals, anima a la ciutadania a fer arribar al consistori totes les incidències que s’ocasionin en la prestació del servei a través d’una instància telemàtica o bé a fer-ho presencialment demanant cita prèvia a l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC). Així mateix, el consistori també ha implementat una identificació i classificació específica per a totes les queixes i les reclamacions que es registrin en relació a les anomalies del servei, per tal de facilitar la seva recollida i presentació davant de la Generalitat de Catalunya per a reclamar millores en les línies de bus urbà i interurbà d’Esparreguera. L’Ajuntament engega aquesta campanya després d’aprovar una moció per a reclamar al govern català un correcte dimensionament del servei, i de no arribar a cap acord amb l’empresa en una reunió mantinguda a principis de mes amb la concessionària i representants de les associacions de veïns i els grups municipals.

La campanya informativa impulsada per la Regidoria de Mobilitat insta a la ciutadania a informar a l’Ajuntament de les incidències que detectin en el servei de transport públic. Per això, consta d’uns cartells, que es poden trobar a totes les parades de bus d’Esparreguera, en els quals hi ha un codi QR que permet accedir directament al portal de tràmits de l’Ajuntament, des d’on es pot fer arribar una instància telemàtica explicant el motiu de la queixa. Així mateix, també s’indica a la ciutadania que es pot adreçar presencialment a l’Oficina d’Atenció Ciutadana, que atén de dilluns a dijous de 8.30 del matí a 2.30 del migdia, dimecres de 4.30 a 7 del vespre i divendres de 8.30 a 2 del migdia. Per a accedir-hi cal concertar cita prèvia a través de la plataforma citaprevia.esparreguera.cat. El regidor de Mobilitat, Alfons Puche, ha explicat que la campanya “vol facilitar la denúncia de les anomalies del servei per part de les persones usuàries, perquè les queixes només tenen validesa jurídica si es registren via instància amb la identificació de la persona denunciant”.

Així mateix, el consistori també ha implementat una identificació i classificació específica per a totes les queixes i les reclamacions que es registrin en relació a la prestació del servei de bus urbà i interurbà. “Abans quan entrava una queixa a l’OAC es registrava amb un codi o un altre segons el motiu, però ara hi ha uns identificadors específics per a les instàncies relatives al servei que presta l’empresa Monbus”, ha apuntat Puche, qui ha indicat que “això ens facilitarà molt l’explotació de dades per a presentar queixes a la Generalitat o, fins i tot, poder portar l’empresa a un contenciós administratiu si fos necessari”. La campanya informativa s’activa després que el passat 2 de novembre se celebrés una reunió entre l’Ajuntament, representants dels grups municipals i de les associacions de veïns dels barris de Mas d’en Gall i de Can Rial i un càrrec intermedi de l’empresa concessionària.

El regidor de Mobilitat ja va lamentar en el seu moment, a través de l’emissora municipal, que l’empresa Monbus no estigués representada en la trobada pel seu gerent, com estava previst inicialment, i que el canvi no es comuniqués prèviament a l’Ajuntament, ja que la reunió va acabar sense cap compromís per part de la concessionària. “Monbus ha demostrat que no té capacitat d’assolir compromisos amb la ciutadania i amb l’Ajuntament i que no té interioritzat que presta un servei públic”, ha subratllat Puche. Malgrat tot, el regidor ha destacat que “el comportament de l’empresa ha produït un front comú entre el govern municipal, els partits de l’oposició i els representants veïnals per a fer de la necessitat de solucionar les deficiències del servei de bus urbà i interurbà una prioritat de vila”.

La denuncia de les deficiències en el servei de transport interurbà i urbà d’Esparreguera i la reclamació de millores en el servei també va ser el propòsit d’una moció que es va aprovar per unanimitat en el passat Ple municipal del mes d’octubre. El text insta a la Direcció General de Mobilitat i Transport a fer un estudi per actualitzar, dimensionar, reforçar i implementar una ampliació del servei de les línies que connecten Esparreguera amb Barcelona, Martorell i la Universitat Autònoma de Barcelona d’acord amb les necessitats reals de la ciutadania del municipi, per tal de resoldre la manca d’oferta existent. Així mateix, també demana que s’efectuïn els controls i les inspeccions oportunes en relació a la prestació del servei i s’adoptin les mesures sancionadores corresponents en el cas que es constati l'incompliment d’alguna de les condicions de prestació en els termes previstos en el conveni i en la normativa vigent en matèria de transport de viatgers per carretera.