Tanca
Medi Ambient Mobilitat 16 de desembre de 2022

La línia que connecta Esparreguera i Olesa estrena autobusos elèctrics

És la primera línia on el Departament de Territori de la Generalitat i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya implementen el pla de descarbonització, que preveu substituir la flota que enllaça amb les estacions de Ferrocarrils per vehicles elèctrics. Els bus que s’utilitza a la línia M3 entre Esparreguera i Olesa disposa de 37 seients i és de càrrega nocturna

Avui han començat a funcionar els dos primers autobusos elèctrics per donar servei a la línia que enllaça Esparreguera amb l’estació d’Olesa de Montserrat de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Aquesta és la primera línia on el Departament de Territori realitza la substitució dels vehicles dièsel per nous vehicles sostenibles, però el Govern de la Generalitat té la intenció de fer-ho, durant el 2023, en sis línies interurbanes més que connecten estacions de FGC amb nuclis urbans i industrials propers de tot el territori. La progressiva substitució de vehicles amb tracció mecànica per vehicles elèctrics s’emmarca en la política de descarbonitzar la mobilitat com un factor essencial en la lluita contra el canvi climàtic, alhora que contribueix a una millora de la qualitat de l’aire i a una reducció de la contaminació acústica. L’acte d’entrada en funcionament del nou bus elèctric ha comptat amb la presència del conseller de Territori, Juli Fernàndez, l’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, l’alcalde d’Olesa de Montserrat, Miquel Riera, el director general de Transports i Mobilitat, Oriol Martori, el president de FGC, Toni Segarra, i el director general de FGC, Pere Calvet.

Els nous autobusos tenen 12 metres de llargada, disposen de 37 seients, són accessibles i tenen un consum de 71 kWk per cada 100 km. Pel que fa al sistema d’alimentació, estan dotats de bateria de càrrega nocturna alimentada a les mateixes cotxeres que usa l’operador, TGO DX. Aquesta és la primera línia on s’implementa la descarbonització, però es preveu que durant el 2023 entrin en funcionament nous busos elèctrics en les línies Sant Joan - Polígon Can Sant Joan de Sant Cugat del Vallès; Bellaterra-Parc de l’Alba; Sant Vicenç dels Horts –Torrelles de Llobregat; Capellades – estació; Piera-urbanitzacions; i Piera-Hostalets del Pierola. La demanda de les set línies és de 650.750 viatges anuals i en total s’acabaran substituint 12 autobusos dièsel per 12 autobusos elèctrics. La utilització dels vehicles elèctrics està sent ja habitual en les xarxes de transport urbà però no així en les xarxes de transport interurbà on la necessitat d’autonomia dels vehicles per a la prestació dels serveis fa que no hi hagi encara una indústria de vehicles elèctrics de transport públic totalment desenvolupada i cal ajustar cada actuació a les característiques i necessitats de cada servei.

Durant l’acte d’inauguració del nou vehicle elèctric, el conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha subratllat que “avui comencem amb la transformació i descarbonització de les línies de connexió del transport públic amb les estacions de FGC amb la incorporació d’aquests dos nous vehicles elèctrics, però l’any vinent arribaran a 12 autobusos i cobriran les 7 línies que gestionem per arribar a estacions de FGC”. El conseller ha destacat que “això vol dir que es deixaran d’emetre 800 tones anuals de gasos amb efecte hivernacle a l’atmosfera, que és el que equival a la captació de carboni que fan 183.000 arbres en un any, és a dir, un parc i mig de Collserola”. Durant la seva intervenció, l’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, ha assegurat que “estem molt contents de poder compartir aquest dia, perquè aquesta inversió ens permet connectar-nos millor, utilitzant els avenços de la tecnologia per ser més sostenibles i respectuosos amb el planeta, i, a més, fer-ho de la mà d’una empresa local, com és TGO”. Rivas també ha destacat que aquesta línia “no només connecta municipis, sinó que també ens connecta amb l’estació de FGC, que ajuda a millorar la mobilitat d’Esparreguera, on tenim mancances històriques amb l’operador del transport interurbà”.

Per la seva banda, l’alcalde d’Olesa de Montserrat, Miquel Riera, ha afirmat que “és una fita històrica en l’electrificació de la mobilitat interurbana i el pas imprescindible que hem de fer les administracions per posar la tecnologia a l’abast dels ciutadans i ser més eficients”. Per Riera, “l’objectiu és que la ciutadania tingui uns  mitjans de transport públic que facilitin les relacions entre poblacions i els permetin connectar-se amb les ciutats i poblacions veïnes ja sigui per motius laborals o de lleure”. Finalment, el president de Ferrocarrils, Toni Segarra, ha posat en valor que aquesta acció “reforça el nostre paper d’activistes contra el canvi climàtic en la mesura que potenciem i fem atractiu l’ús del transport públic perquè més gent el faci servir”. Segarra ha destacat l’aposta decidida de la companyia “per ser tractors de la transició energètica del país” i fomentar una mobilitat més sostenible “amb més transport públic i amb el foment de la intermodalitat per captar demanda del vehicle privat cap a mitjans més sostenibles”.