Tanca
Educació 26 de febrer de 2025

Esparreguera en Xarxa per la Infància i l’Adolescència suma l’adhesió de Collbató

La xarxa, que integra i coordina diferents agents implicats en les polítiques d’infància i adolescència, va presentar ahir, en un acte a la Biblioteca Municipal L’Ateneu, l’adhesió del municipi veí, així com les novetats i els objectius de les comissions de treball per aquest curs

Esparreguera en Xarxa per la Infància i l’Adolescència ha sumat l’adhesió del municipi veí de Collbató a aquesta estructura de coordinació interinstitucional que treballa pel benestar, l’educació i la promoció d’aquests dos col·lectius de la població. Així es va donar a conèixer oficialment ahir en la trobada de la comissió institucional, que va tenir lloc a la Biblioteca Municipal L'Ateneu d'Esparreguera, en la qual també es va presentar el treball realitzat per les diferents comissions i algunes novetats com el Protocol d’actuació davant l’absentisme, l’abandó escolar i la no-escolarització, el circuits de derivació a la comissió d’atenció educativa inclusiva i les orientacions per al funcionament de les comissions socials. L'acte va comptar amb les intervencions de l'alcalde d'Esparreguera, Juan Jurado Bracero, l'alcaldessa de Collbató, Gemma Rodríguez, la directora del CAP, Mariella Cama, la inspectora d'Educació del Baix Llobregat, Carme Matas, i representants de les comissions de la xarxa.

L’acte va ser presentat per l’alcalde d’Esparreguera, Juan Jurado, que va apuntar que “des del principi vam creure que la Xarxa era una bona eina per fer una planificació conjunta de tots aquells elements que poden esdevenir preocupants si no es treballen amb temps i coordinació” i va afegir que “és un instrument fonamental de trobada entre diferents agents per a tractar assumptes transcendentals”. L’alcalde també va apuntar que actualment es treballen “assumptes estratègics per al Baix Llobregat Nord, com la incorporació de la formació professional al nostre territori, la convivència o l’absentisme”. Així mateix, va subratllar que “estem molt contents de de la mancomunitat amb Collbató, un municipi amb el que tenim vincles històrics molt poderosos i amb el que ara podrem col·laborar també en aquest projecte de la Xarxa ECXIA”.

Per la seva banda, l’alcaldessa de Collbató, Gemma Rodríguez, va assegurar que “des de Collbató estem molt agraïts de forma part d’aquesta xarxa, perquè som un municipi petit i això vol dir que els recursos normalment són insuficients, tenim quatre centres educatius i, per nosaltres, és molt important acompanyar les polítiques d’impuls a l’educació dins del nostre municipi”. Rodríguez va ressaltar també la importància de “poder coordinar-nos i tenir un espai compartit per poder parlar de casuístiques molt semblants, encara que els municipis siguem diferents, ajuda molt professionalment als nostres centres i la nostra gestió”.

Paral·lelament, la inspectora d'Educació del Baix Llobregat, Carme Matas, va posar en valor que “hi ha hagut un abans i un després de la creació d’aquesta xarxa, el fet de treballar de manera col·laborativa temes que han sorgit dels interessos de les direccions dels centres ens ha permès alinear maneres d’actuar i de fer a nivell de tots els centres, tan d’educació infantil i primària com secundària”.  Matas ha afirmat que “és un espai de treball conjunt que volem i hem de mantenir amb l’esforç , la col·laboració i la implicació de tothom”. També va participar en l’acte la directora del CAP, Mariella Cama, que va destacar “la importància del treball en xarxa, sobretot perquè el CAP és una eina important per als infants i adolescents” i  va assegurar que “juntament amb els Ajuntaments d’Esparreguera i Collbató seguirem fent pinya per treballar i millorar la salut de la població infantil”.

La Xarxa ECXIA es va presentar el febrer del 2022 i actualment compta amb quatre comissions de treball: absentisme, convivència, petita infància i transició escola-treball. Les perosnes representants de les comissions van explicar ahir la tasca feta durant els darrers mesos. Com a novetats destacades, des de la comissió d’absentisme es va presentar el nou Protocol d’actuació davant l’absentisme, l’abandó escolar i la no-escolarització que posa a disposició dels centres eines per prevenir, detectar i intervenir davant d’aquestes situacions. Així mateix, des de la comissió de convivència es va donar a conèixer el circuit de derivació a la comissió d’Atenció Educativa Inclusiva, una estructura organitzativa que vetlla perquè la previsió, la concreció, l'aplicació, el seguiment i avaluació de les mesures i els suports d'atenció educativa es regeixin pels principis d'equitat, igualtat d'oportunitats, igualtat de tracte i no discriminació, i inclusió; i també les Orientacions per al funcionament de les comissions socials, instrument de treball conjunt, per garantir la intervenció integral amb infants i famílies.