L’Ajuntament d’Esparreguera i l’ Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) van acordar ahir l’estratègia per desbloquejar les mancances històriques en matèria de mobilitat que pateix el municipi, sobretot en el referent al corredor Igualada-Barcelona i al transport urbà. Fruit de la reunió que van mantenir ahir al consistori es va acordar elevar la petició d’un bus llançadora Esparreguera-Martorell a Ferrocarrils de la Generalitat i iniciar les accions per la posada en marxa d’un sistema de transport urbà sota demanda com alternativa a línia de transport regular dins del terme municipal, que actualment opera Monbus. La demanda del bus llançadora ha estat reivindicada de manera recurrent en els últims anys a Esparreguera, la darrera vegada el passat mes de juliol, quan el Ple Municipal va aprovar per unanimitat una moció sol·licitant aquest enllaç amb Martorell. A la reunió d’ahir amb l’AMTU, a més de l’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, i el regidor de Mobilitat, Toni Molar, també hi va ser present el regidor de Junts per Esparreguera, Jordi Mestres, que dóna suport al govern municipal en les converses amb l’AMTU.
La posada en marxa d’un sistema de transport urbà flexible, és a dir, sota demanda, passa per un estudi previ de necessitats quant a mobilitat dins del municipi, que defineixi l’origen i final dels trajectes, els horaris i les freqüències preferents. Aquesta és la petició que l’AMTU va fer ahir als representants de l’Ajuntament de cara a iniciar les accions per implantar una alternativa a l’actual sistema de transport urbà al municipi, la línia regular de bus urbà de Monbus. Amb aquest estudi, l’AMTU i l’Ajuntament preveuen demanar a la Generalitat una revisió del servei de Monbus que actualment dona cobertura al transport urbà d’Esparreguera, per tal d’adaptar el servei a les necessitats reals de mobilitat al municipi aplicant trajectes i horaris flexibles en funció de la demanda. El nou model de transport urbà, que a banda de l’estudi de necessitats també ha d’incorporar un estudi de viabilitat econòmica i un estudi d’encaix jurídic, vol acompanyar-se d’un règim disciplinari i de control del servei per tal d’evitar deficiències i incompliments per part de l’empresa que l’operi.
Conscients que la principal dificultat per implantar un model de transport urbà sota demanda a Esparreguera rau en la concessió que actualment té l’empresa Monbus per part de la Generalitat, l’Ajuntament vol fonamentar la seva petició en les necessitats reals de la població. En paraules de l’<b>alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas</b>, “el model de mobilitat que ens plantegem vol evitar busos buits i, per tant, ser més ecològic; vol optimitzar les rutes de transport i, per tant, ser més eficient; i vol adaptar-se a les necessitats reals de la ciutadania i, per tant, ser més útil". Al seu torn, el regidor de Junts per Esparreguera, Jordi Mestres, va recalcar que “el que es planteja no és un reforç del bus urbà sinó un canvi en el model de mobilitat més adaptat a la demanda, i per això cal primer fer un estudi sobre les necessitats de mobilitat de la població, un estudi econòmic i un estudi jurídic per veure com pot aplicar-se aquesta alternativa a l’actual model de línia regular operat per Monbus”. El regidor Mestres va facilitar els primers contactes amb l'AMTU fruit de l'acord amb el govern municipal per al seu suport als pressupostos municipals d'aquest 2020.
La millora de les connexions d’Esparreguera amb Barcelona és una demanda recurrent per part de la població esparreguerina i del propi consistori, que veuen com la línia d’autobusos Igualada-Barcelona, concessionada per la Generalitat a Monbus fins al 2028, presenta deficiències i no cobreix les necessitats de mobilitat de les persones usuàries. El darrer intent per trobar alternatives aquesta mancança es va acordar ahir entre l’Ajuntament i l’AMTU, que portaran la petició d’un bus llançadora a Esparreguera-Martorell a Ferrocarrils de la Generalitat. A mitjans del mes de setembre l’alcalde, Eduard Rivas, es va reunir amb el president de Renfe a Catalunya, Isaías Táboas, per a presentar-li la petició d’establir un bus llançadora entre Esparreguera i l’estació de Castellbisbal, una opció que l’operador de ferrocarrils va rebutjar en no estar disposat a assumir-ne el cost. A partir d’aquesta negativa, Rivas no descarta portar la petició a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per explorar-ne la viabilitat.
Comparteix aquest contingut