L’Arxiu Històric Municipal d’Esparreguera va rebre l’any passat 100 persones usuàries presencials, que van realitzar un total de 145 consultes i també es van atendre 15 demandes realitzades telemàticament. Els documents més consultats van ser el padró municipal d’habitants i les actes del Ple municipal i els temes amb més demanda van ser les recerques genealògiques, els aspectes vinculats al patrimoni i a les migracions. L’Arxiu Municipal ha donat a conèixer aquestes dades avui que se celebra arreu del món el Dia Internacional dels Arxius coincidint amb la fundació del Consell Internacional d’Arxius de la UNESCO, el 9 de juny de 1948. L’Arxiu també va atendre el 2021 10 visites escolars, va realitzar 4 rutes històriques pel municipi i va organitzar el cicle de xerrades “L’educació en moments de canvis i transformacions socials”. Així mateix, al desembre es va aprovar la carta de serveis de l’Arxiu Històric Municipal, un document públic amb el qual s’informa a la ciutadania dels serveis que s’ofereixen, les condicions d’accés, els compromisos de qualitat adquirits i els drets i deures de les persones usuàries de les prestacions municipals.
La tècnica en gestió documental i responsable de l’Arxiu Municipal d’Esparreguera, Rosa Maria Codina, ha destacat que “els arxius són garants i recuperadors de la memòria democràtica i la memòria de les persones i garanteixen el dret a la informació dels ciutadans. Són la memòria col·lectiva de qualsevol poble o ciutat, ens lliguen al nostre passat i ens fan entendre el present, si no guardem el passat no tenim identitat, per això en els conflictes bèl·lics de les primeres coses que es cremen són les biblioteques i els arxius, per destruir la identitat i l’arrelament dels pobles”. Actualment, l’Arxiu Municipal disposa d’un fons fotogràfic d’aproximadament 7.000 fotografies i un fons documental format per més de 1.000 metres lineals de documentació, que equivalen a més d’un milió de documents, que van des del segle XIX fins a l’actualitat. A més, també es conserven alguns documents més antics del segle XVI, XVII i XVIII, així com pergamins i pel·lícules de cinema local.
Durant el 2021 l’arxiu han atès un total de 160 consultes, presencials i telemàtiques. En referència al perfil de les persones usuàries, “el 60% eren estudiants, majoritàriament de Batxillerat i un 10% universitaris, sobretot d’Arquitectura que cercaven informació sobre la Colònia Sedó i l’antic balneari de La Puda”, ha explicat Rosa Maria Codina, qui ha apuntat que “la resta d’usuaris són persones que, sobretot, fan recerques genealògiques per a reconstruir els arbres familiars”. La tècnica en gestió documental també ha destacat que “un 10% de les consultes són d’usuaris que no resideixen al municipi, per exemple, l’any passat vam tenir una consulta d’una persona de Brasil que buscava informació sobre el seu avi, que era nascut a Esparreguera”. La responsable de l’Arxiu Municipal també ha afirmat que “els documents més consultats són el padró municipal d’habitants i les actes del Ple municipal, perquè anteriorment tot es tractava i quedava registrat en les sessions plenàries”.
L’Arxiu Municipal també realitza activitats amb els centres escolars, l’any passat va rebre 10 visites escolars d’alumnes de primària i ESO i va realitzar 4 rutes històriques pel municipi amb diferents escoles per a donar a conèixer l’Esparreguera medieval, el passat terrisser del municipi, la vinculació amb l’aigua i també el projecte Stolpersteine, que ha servit per homenatjar i recuperar la memòria històrica de set esparreguerins assassinats o supervivents dels camps d’extermini nazi. D’altra banda, va organitzar el cicle “L’educació en moments de canvis i transformacions socials, la Segona República i la transició franquista, i propostes de futur” al qual van assistir unes 130 persones i va col·laborar en l’exposició fotogràfica “50 anys d’inundacions, organitzada per l’Associació per la defensa del patrimoni de la Colònia Sedó i el seu entorn, que va rebre 300 visitants. També va cedir material fotogràfic a la Generalitat de Catalunya per a la commemoració dels 90 anys de la proclamació de la 2a República.
Paral·lelament, al desembre es va aprovar la Carta de Serveis de l’Arxiu Històric Municipal, que s’ha elaborat amb l’assessorament de la Diputació de Barcelona, i que s’està a punt de publicar en format digital i també en paper. El document detalla que la missió de l’Arxiu és recollir, conservar i difondre el fons documental generat per la mateixa administració i també recollir els testimonis documentals que la ciutadania i les entitats locals vulguin dipositar-hi. Durant el 2021 el cost del servei de l’Arxiu Municipal va ser de 84.880 euros. La carta també explica quins són els drets i deures de les persones usuàries i les formes de participació. L'Arxiu Municipal es troba ubicat al soterrani de l’edifici de la Biblioteca Municipal L’Ateneu, a la plaça Antoni Nin i Escudé, 1. Els dies d’obertura són de dilluns a divendres de 10 del matí a 2 del migdia i dimecres de 4 a 6.30 de la tarda i s’hi pot contactar a través del telèfon 93 777 75 71 o del correu electrònic [email protected].
Comparteix aquest contingut