L’obertura de la Unitat d’Atenció Transversal (UAT) per donar resposta a la crisi social provocada per la covid-19 des de la proximitat a la ciutadania ha estat inclosa en el Banc de Bones Pràctiques dels Governs Locals de Catalunya de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC) i la Fundació Carles Pi i Sunyer d’Estudis Autonòmics i Locals. Aquestes entitats l’han valorat com a iniciativa local significativa durant la pandèmia per l’acompanyament íntegre i individualitzat que es presta des de la UAT en tots els passos necessaris per a que els ciutadans puguin aconseguir els seus objectius així com l’acompanyament per salvar els efectes de la bretxa digital, donant seguiment per aconseguir fer tràmits online i obtenir certificats digitals. Aquest servei d’informació i assessorament de l’Ajuntament d’Esparreguera es va posar en marxa el passat desembre i atén una mitjana de 452 persones al mes.
La coordinadora de l’Àrea de Drets Socials i Ciutadania, Maria Vallejo, ha assegurat que “estem molt contents amb el funcionament que està tenint la UAT, pensàvem que costaria posar-la en coneixement de la població, però vam començar amb 200 atencions mensuals i en els darrers mesos estem ja en més de 400”. La unitat ofereix atenció de dilluns a divendres de 9 del matí a 8 del vespre, tant a la població com a empreses, comerços i entitats afectades per la crisi econòmica i social derivada de la pandèmia. Entre les seves funcions hi ha la tramitació de les sol·licituds d’ajudes socials, del programa d’aliments, d’informes de risc, sol·licituds d’inscripció als plans d’ocupació i acompanyament a la ciutadania per a poder obtenir certificats digitals.
“S’està prestant un servei molt important, tant a nivell quantitatiu com qualitatiu, perquè es presta acompanyament personalitzat, amb atencions a la ciutadania que poden arribar a ser de fins a una hora”, ha subratllat Maria Vallejo. El principal repte de la UAT és poder mantenir el servei més enllà del 2021, ja que els recursos econòmics assignats a l’inici s’emmarcaven en el pla de xoc per combatre els efectes de la pandèmia i no estaven previstos per a una durada llarga del servei. Maria Vallejo ha apuntat però, que l’equip de govern està “valorant alternatives organitzatives per a poder seguir prestant el servei més enllà d’aquest any” perquè es converteixi en la llavor d’una nova Oficina d’Atenció a la Ciutadania de l’Àrea de Drets Socials i Ciutadania.
Aquest projecte s’ha inclòs al Banc de Bones Pràctiques dels Governs Locals de Catalunya perquè representa una aportació innovadora i de qualitat que pot servir de referència per a d’altres ajuntaments o entitats locals. En aquest sentit, la regidora de Bon Govern, Maria Mas, ha valorat molt positivament aquest reconeixement i la iniciativa de la FMC i de la Fundació Carles Pi i Sunyer “de recollir bones pràctiques per a que els ajuntaments puguem intercanviar experiències que poden ser innovadores i interessants per d’altres municipis i que puguin ser replicables” i ha recordat que no és la primera vegada que una iniciativa de l’Ajuntament d’Esparreguera és inclosa en el Banc de Bones Pràctiques dels Governs Locals.
El Banc de Bones Pràctiques dels Governs Locals de Catalunya de l'FMC i la Fundació Carles Pi i Sunyer ja va reconèixer, l'any 2017, el Pla d’Actuació Municipal (PAM) com a pràctica significativa i, el 2016, en l’àmbit de la transparència, va considerar bona pràctica el Circuit de queixes i suggeriments. En anys anteriors, el 2014 la campanya Civisme i convivència per a les escoles i el 2011 el projecte La Roda Verda. Autocompostatge de l’esporga municipal també van obtenir aquesta consideració.
Comparteix aquest contingut