Tanca
Serveis Socials 8 de novembre de 2021

L’Ajuntament reclama que la PAH no interfereixi en la gestió dels Serveis Socials

Des de la Regidoria de Serveis Socials Bàsics es considera que la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH) del Baix Llobregat Nord està dificultant l’acompanyament a una família en situació de vulnerabilitat, un cas pel qual l’alcalde Eduard Rivas va presentar aquest dissabte una denúncia per assetjament per part d’aquest col·lectiu

La Regidoria de Serveis Socials Bàsics demana que la PAH del Baix Llobregat Nord deixi d’interferir en la gestió d’un cas de vulnerabilitat habitacional amb el que treballen des del passat mes de setembre. En un comunicat emès aquest dissabte, la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca exigia un habitatge d’emergència per a la família afectada, tot i que des de l’Ajuntament s’han impulsat totes les vies d’ajut previstes per a donar suport als nuclis familiars en aquest tipus de situacions. La intervenció de la PAH en aquest cas arriba a tal punt que el mateix dissabte l’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, va comunicar a través de les seves xarxes socials que havia presentat una denúncia a la Policia Local per assetjament telefònic per part d’aquest col·lectiu. Des de la Regidoria de Serveis Socials s’assegura que s’han tramitat diferents mesures de suport a la família afectada, la darrera la concessió de la prestació econòmica especial d’urgència per pèrdua d’habitatge, que assegura una ajuda per al pagament de la fiança i fins al 30% del preu en contractes de lloguer.

El cas arriba el passat mes de setembre als Serveis Socials Bàsics de l’Ajuntament, quan una mare amb tres fills demana suport després de sortir de l’habitatge familiar fruit d’un procés de separació. Des de l’Ajuntament se li presta assessorament jurídic des de la Unitat d’Atenció Transversal (UAT), se li fa un acompanyament des del Servei d’Informació i Atenció a la Dona (SIAD) i se la posa en contacte amb el Servei Local de Mediació per arribar a un acord que garanteixi el benestar dels menors mentre, en paral·lel, s’arriba a un acord amb Càritas per a que concedeixi un ajut en concepte de fiança per a un pis de lloguer. El mes d’octubre, els Serveis Socials municipals deriven un expedient d’emergència habitacional a l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, que el denega per incompliment dels requisits mínims: portar més d’un any empadronat al municipi i haver perdut el domicili, no haver-ne marxat voluntàriament. En aquest sentit, des de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya es remarca que la situació originada no és fruit d'un desnonament ni d'una situació de pèrdua de l'habitatge, sinó d'un acord de separació i de la marxa voluntària del domicili.

Tot i no complir els requisits fixats pel Reglament de prestacions econòmiques de caràcter social de l’Ajuntament d’Esparreguera, atenent a l’especial situació de vulnerabilitat de la família en qüestió, des dels Serveis Socials Bàsics es concedeix un ajut per a l’atenció de situacions d’urgent i greu necessitat que permet allotjar la mare amb els tres fills en un hostal del municipi durant 15 dies en règim de mitja pensió, superant amb escreix l’import màxim anual que, segons el reglament, pot concedir-se per aquest concepte. Més enllà, s’amplia la cobertura de la beca menjador per als dos fills escolaritzats, del 70 al 100%, per al que resta de curs i es proposa, mitjançant el Servei Local de Mediació, una solució de tutela temporal dels menors per part de l’altre progenitor per a garantir la seva protecció un cop acabat el termini d’allotjament temporal finançat per l’Ajuntament. Des de la mateixa regidoria es recorda que “ens trobem davant d’una situació de risc habitacional derivada d’un acord voluntari entre els dos progenitors d’aquest nucli familiar, que no es tracta en cap cas d’un desnonament, i que, tot i així, es treballa per donar resposta i amb el compromís de no deixar ningú al carrer”.

El cas d’aquesta família ha saltat a l’esfera pública aquest cap de setmana, quan la PAH del Baix Llobregat Nord ha iniciat una campanya de pressió mediàtica mitjançant un comunicat i una carta adreçada a l’alcalde d’Esparreguera. Per la seva part, l’alcalde Eduard Rivas va contestar des de les seves xarxes socials que "la PAH denuncia un cas que no s'ajusta a la realitat” i fins i tot va fer públic que havia presentat una denúncia a la Policia Local per assetjament telefònic per part d’aquest col·lectiu. Entretant, el suport i l’acompanyament a la veïna d’Esparreguera amb tres fills i en situació de vulnerabilitat continua des de la Regidoria de Serveis Socials i avui mateix li han comunicat la concessió de la prestació econòmica especial d’urgència per pèrdua d’habitatge, que assegura una ajuda per al pagament de la fiança i fins al 30% del preu en contractes de lloguer. En aquest sentit, el regidor de Serveis Socials Bàsics, Emmanuel Ortí, ha recordat que “en cap moment no s’ha deixat de treballar per donar resposta a la situació d’aquesta família, per a la qual s’han impulsat tots els tipus d’ajuts i serveis municipals disponibles”, i ha afegit que "si no s'han adoptat les mesures necessàries abans ha estat per les interferències i entrebancs que s'han generat des de la PAH"