Esparreguera - Riu Llobregat

Ruta lineal
188 m
2 h

La ruta proposada ens porta a un dels paratges naturals del nostre municipi: el riu Llobregat. Per iniciar el camí ens situem al carrer Paraires i prenem la pista forestal que surt a la nostra esquerra en direcció a Olesa de Montserrat. Un cop hem baixat un petit tram, agafem el primer trencall a mà dreta, per tal de recórrer la serra del Truquell. Estem envoltats d’una pineda de pi blanc, amb un sotabosc dominat per ginesta, aladern, roldor i esbarzers. Aviat ens trobem a mà dreta una de les graveres presents d’Esparreguera, mentre que a l’esquerra podem veure l’antic pont del Truquell. Aquest pont va ser inaugurat el 1915, té un sol arc de mig punt de 6 metres de llum i una llargada de 8 metres, essent l’obra de maçoneria.

Arribem a tocar de la carretera C1414, que creuem amb prudència, per agafar el camí de Can Claramunt. Gaudim d’un paisatge agrícola dominat per camps de fruiters. Aviat passarem per davant de la casa de Can Claramunt. Aquesta casa és rellevant perquè la seva família va intervenir en la construcció de l’església de Santa Eulàlia i és l’únic mas del municipi que té una torre de defensa. En aquesta casa era costum fer mató i la gent hi anava a comprar pollastres i gallines.

Continuem avançant fins a arribar a la casa de Can Cortadella. Arribem a una cruïlla de camins. Nosaltres continuem tot recte, creuant per sota la carretera C-55 i la línia dels Ferrocarrils Catalans. Seguim l'excursió de manera que a l'esquerra tenim els horts de l'Ocata, mentre que a mà dreta ja trobem la riera de Magarola, que actua de límit amb el terme municipal d'Abrera. Arribem a la riba del riu Llobregat, on podem gaudir de la vegetació de ribera i de diverses aus aquàtiques, com ara el bernat pescaire, el blauet i l'ànec de coll verd. Ens trobem en un entorn privilegiat, tant és així que aquest tram de riu es troba inclòs dins la figura de protecció europea de la Xarxa Natura 2000.

Advertència: en cas de pluges intenses cal evitar aquesta ruta, ja que la riba del riu Llobregat és inundable.

Toponímia clau: carrer dels Paraires, Olesa de Montserrat, serra del Truquell, C1414, Can Claramunt, Can Cortadella, C55, horts de l’Ocata, riera de Magarola, riu Llobregat.